U bent hier
5 miljoen euro om Tram 10 door de Reuzenpijp te sturen
Vlaanderen investeert via De Lijn 4,8 miljoen euro in een nieuwe stuk premetrotunnel, dat het station Zegel verbindt met het Foorplein in Borgerhout. De nodige werken zijn gegund. Het tramverkeer wordt zo vlotter en het bovengrondse verkeer veiliger. “We investeren in openbaar vervoer dat nog meer reizigers kan verleiden”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Annick De Ridder. “Tram 10 biedt straks nog meer snelheid en comfort”.
De Reuzenpijp – de tunnel onder de Turnhoutsebaan en de Carnotstraat – is sinds april 2015 in gebruik. Via de Reuzenpijp kan Tram 8 reizigers sneller naar het hart van de Stad brengen. De Vlaamse Regering wil nu ook Tram 10 de mogelijkheid geven om via de Reuzenpijp naar het centrum te rijden. Er wordt 4,8 miljoen euro geïnvesteerd in enkele honderden meters extra premetrotunnel, zodat Tram 10 ter hoogte van het Foorplein onder de grond kan duiken en door kan rijden naar het station Zegel.
Tienduizenden reizigers zullen de vruchten kunnen plukken van deze investering. Door het nieuwe stuk premetrotunnel krijgen Deurne en Wijnegem een snellere verbinding met hartje Antwerpen. Als ook de open helling op de Frankrijklei afgewerkt is, zal Tram 10 zelfs helemaal tot in het zuiden kunnen doorrijden. “Met een relatief beperkte investering maken we een groot verschil”, zegt De Ridder. “We verlagen de verkeersdruk bovengronds en maken het verkeer ondergronds veel aantrekkelijker”.
De investering zal ook de verkeersveiligheid verbeteren. Het kruispunt van de Turnhoutsebaan en de Noordersingel wordt door het ondergronds verdwijnen van de tram een stuk overzichtelijker, vlotter en veiliger.
De Raad van Bestuur van De Lijn heeft de infrastructuurwerken gegund aan nv Denys. De werken moeten eind 2017 voltooid zijn, zodat Tram 10 begin 2018 door de Reuzenpijp rijdt.
Annick De Ridder, Vlaams Parlementslid