U bent hier
Afbakening lage-emissiezone uitgebreid
Het college besliste om Linkeroever mee op te nemen in de lage-emissiezone die in 2016 ingevoerd zal worden.
In een lage-emissiezone (LEZ) moeten vracht- en personenwagens aan bepaalde milieucriteria voldoen. Oudere, meer vervuilende wagens worden zo geweerd. Er wordt een verbetering van de luchtkwaliteit verwacht doordat er steeds groenere auto’s op de wegen rijden. Een lage-emissiezone versnelt die verbetering. Dat is goed voor het milieu en verbetert de volksgezondheid.
Tot nu beperkte de lage-emissiezone, die in 2016 in Antwerpen zal ingevoerd worden, zich tot de kernstad, inclusief Kaaien, Leien en Singel. Ook Linkeroever, de zone tussen de Schelde, de E17, Park & Ride Linkeroever (Blancefloerlaan) en het Sint-Annabos wordt nu mee opgenomen in de gebiedsomschrijving van de LEZ. Deze uitbreiding zorgt voor een verhoogd positief effect op de luchtkwaliteit. De Park & Ride Linkeroever (Blancefloerlaan) zelf is gelegen buiten de lage-emissiezone en blijft dus toegankelijk voor alle wagens.
De Singel maakt deel uit van de lage-emissiezone. Enkele wegvakken vormen daarop evenwel een uitzondering. Verkeer dat van de Ring komt, zal daardoor niet rechtstreeks de lage-emissiezone binnenrijden, maar een uitweg krijgen buiten de lage-emissiezone om. Deze stukken van de Singel zullen niet onder de lage-emissiezone vallen:
tussen afrit Zuid en Kolonel Silvertoplaan voor verkeer rijdend richting Kiel;
tussen Jan Van Rijswijcklaan en Generaal Lemanstraat in beide richtingen;
tussen Turnhoutsebaan en Stenenbrug/Herentalsebaan in beide richtingen.
Het beheer en het toezicht op het naleven van de voorwaarden van de lage-emissiezone loopt parallel met de taken die het Gemeentelijk autonoom Parkeerbedrijf (GAPA) nu reeds uitvoert. Daarom heeft het college ook beslist het beheer en de opvolging maximaal onder te brengen bij GAPA.
Op 15 oktober verschenen in het Belgisch Staatsblad de verkeersborden die gebruikt zullen worden om het begin en einde van een lage-emissiezone aan te duiden.
Het is nu aan de Vlaamse overheid om te bepalen welke algemene toegangsvoorwaarden bij het verkeersbord horen en de principes waaraan de stad zich moet houden om ook andere voertuigen onder voorwaarden (betalend) alsnog toelating te geven. De stad verwacht hierover binnenkort meer duidelijkheid en zal vervolgens zo snel mogelijk de toepassing van die toegangsvoorwaarden voor de lage-emissiezone van Antwerpen bekendmaken.
De stad zal gedurende een volledig jaar voorafgaand aan de invoering van de LEZ een uitgebreide communicatiecampagne voeren. De start van deze campagne is afhankelijk van de vormgeving van het regelgevend kader op Vlaams niveau.
Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor leefmilieu