U bent hier
Collectief woon-werkverkeer in Antwerpse haven krijgt toegang tot meer vrije busbanen
Collectief woon-werkverkeer kent in Vlaanderen steeds meer gebruikers maar ook heel wat praktische problemen. Op vraag van Vlaams parlementslid Liesbeth Homans (N-VA) belooft Vlaams minister Crevits alvast om de toegang tot busbanen met verkeerslichtenbeïnvloeding voor het Antwerpse I-bus-project op korte termijn te realiseren. Hiermee wordt een van de belangrijkste doorstromingsproblemen opgelost.
Eind 2009 ging het I-bus project van start. Zes bedrijven richtten deze vzw op voor gezamenlijk collectief woon-werkverkeer in de Antwerpse Haven. Een absolute noodzaak zo bleek, want het gebied van en rond de Antwerpse Haven wordt geenszins gedekt door het aanbod van De Lijn. Zo’n 3000 gebruikers schreven zich intussen in voor het vervoer dat 29 daglijnen en 12 ploeglijnen (3 x daags, 7 / 7) telt. Op deze manier zal bijna iedere werknemer die in de regio woont, met de bus van en naar het werk kunnen.
Omwille van een vlotte verkeersdoorstroming is I-bus al lang vragende partij om gebruik te mogen maken van de vrije busbanen. Een logische vraag maar er stelden zich een aantal praktische problemen. Tot vandaag kreeg I-bus de toelating van De Lijn om onder andere de vrije busbaan aan de Keizershoek in Schoten te gebruiken. Andere busbanen zoals die aan de Antwerpsestraat in Mortsel en de Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken stonden ook op het verlanglijstje, maar de gebruiksaanvraag werd hiervoor steeds geweigerd omdat deze trajecten uitgerust zijn met het zogenaamde systeem van verkeerslichtenbeïnvloeding. Dat I-bus zelf bereid is te investeren in de noodzakelijke technische apparatuur deed de Administratie Wegen en Verkeer (AWV) niet van gedacht veranderen.
Daar komt nu verandering in. Vlaams parlementslid Liesbeth Homans (N-VA) vraagt al langer aandacht voor het optimaal gebruik van de vrije busbanen. Ze kaartte daarom de problemen van I-bus aan bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.
Deze antwoordde nu dat “indien het vermelde knelpunt van de ‘ontregeling’ van de verkeerslichtenbeïnvloeding kan worden opgevangen door de noodzakelijke technische aanpassingen op de I-bus-autocars, er geen bezwaar is om deze bussen die voor woon-werkverkeer dienen ook toe te laten op de busbanen.” Ze beloofde dat ze met De Lijn en AWV zal nagaan hoe dit op korte termijn kan gerealiseerd worden. Dit tot grote tevredenheid van Liesbeth Homans, die hoopt dat I-bus snel gebruik kan maken van heel wat bijkomende vrije busbanen wat de doorstroming en het gebruikscomfort enkel maar ten goede kan komen.