De Gouden Glimlach zet vakmanschap in de kijker

Op 2 december 2013

 Vanaf vandaag kunnen Antwerpse buurtwinkeliers zich inschrijven voor de vijfde editie van De Gouden Glimlach, een wedstrijd van de stad om buurtwinkelen te promoten. De slogan dit jaar luidt “Service met de glimlach, dé specialiteit van je buurtwinkelier”. Inschrijven kan tot 13 december. Midden januari starten de buurthandelaars hun campagnes. Wie de meeste stemmen behaalt, krijgt een mediacampagne voor zijn zaak en een buurtfeest.

De vijfde editie van De Gouden Glimlach richt zich opnieuw op lokale handelaars met een uitgesproken buurtfunctie zoals een slagerij, groenten- en fruitwinkel, koffie- en theewinkel, de poelier… (1). Mogelijke deelnemers kunnen zich vandaag inschrijven op www.degoudenglimlach.be  

Door mee te doen aan De Gouden Glimlach, zetten buurtwinkels zich in de kijker bij hun klanten. De winnende buurtwinkel krijgt ook nog eens een buurtfeest én media-aandacht in Gazet van Antwerpen, Radio 2 en op ATV. De winnaar wordt gekozen door een jury op basis van zijn motivatiebrief en het verslag van de mystery shopper. Die bezoekt de 45 buurtwinkels die in de eerste ronde van de wedstrijd de meeste stemmen behaalden.

De buurtwinkel van de 21ste eeuw
De buurtwinkel kan het verschil maken. Klanten appreciëren de service en bediening maar ook het originele aanbod. Vakmanschap zorgt voor unieke producten waar de klant iets meer aan wil spenderen. Ook doordacht advies en het helpen ontdekken van alternatieven zorgen ervoor dat klanten in een buurtwinkel winkelen. “Een brood verkopen kan iedereen, maar ik wil dat de klanten zich echt thuis voelen. Het sociaal contact is heel belangrijk. Ik probeer een luisterend oor te zijn voor mijn klanten. En dat weten ze. Sommige klanten komen speciaal naar hier voor een babbel. Samen met mijn leverancier span ik me ook in om speciale verzoekjes in te willigen. Een verjaardagstaart voor een kindje met een allergie voor koemelk? We zorgen ervoor. Een worstenbrood voor een vegetariër? Komt in orde. Voor mij zijn dat allemaal vanzelfsprekende dingen”, zegt An Huys van bakkerij Het Broodhuys die vorig jaar meedeed aan de wedstrijd.

Met deze editie van De Gouden Glimlach zet de stad Antwerpen niet alleen service met de glimlach in de kijker maar ook de inspanningen van de handelaar om elke dag zijn klanten te soigneren. “Ik vind het ontzettend belangrijk dat ik beleefd en vriendelijk word ontvangen als ik zelf ga winkelen. Zeker in deze moeilijke economische tijden is het belangrijk het verschil te maken. En dat doe je volgens ons door kwaliteit te bieden, een goede service én een glimlach,” aldus Sandra Begas van schoenmakerij Rob uit Wilrijk.

Buurtwinkels en sociale cohesie
De stad Antwerpen erkent de grote meerwaarde van de honderden buurtwinkels in de stad. Ze verhogen de leefbaarheid van de wijken en districten. Buurtwinkels vervullen naast een economische vaak een sociale rol: hun nabijheid brengt buurtbewoners samen en smeedt banden tussen klanten en handelaars. De sociale cohesie loopt vaak over het initiatief van de buurtwinkels. Daarom zet Antwerpen via tal van initiatieven in op het versterken van de detailhandel.
 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is