De Wever houdt halt in Deurne.

Op 17 januari 2012

Bart De Wever liet gisteren in zijn thuisdistrict zaal Ruggehof vollopen voor zijn 'Ronde van de districten.' In het nog Vlaams Belang gekleurde district hamerde De Wever op migratie. Ook voor de Oosterweelverbinding was de N-VA-voorzitter erg kritisch.

De Wever begon gisteren met te stellen dat de grootste uitdaging voor de stad haar bevolking was. Hoewel de stad groeit, meent De Wever dat de stadsvlucht nog altijd niet is geremd. 'Vorig jaar zijn er 9.000inwoners bijgekomen, maar 3.000Belgen vertrokken', aldus De Wever. 'Jonge mensen blijven nog hangen in de stad maar van zodra ze de dertig naderen, trekken ze de stad uit. De stadsgroei die we vandaag kennen, is een pure groei door migratie. Er is nog altijd een witte vlucht bezig. Waarom? De huizen zijn te duur, de scholen zijn bevolkt door allochtonen en het is voortdurend filerijden in de stad.'

Migratie, mobiliteiten onderwijs

En zo maakte De Wever zijn publiek duidelijk waar hij het een klein uurtje over wilde hebben: migratie, mobiliteit en onderwijs. Strategisch als hij is, had de N-VA-voorzitter het vooral over migratie. Vlaams Belang haalde in Deurne namelijk 43,5procent van de stemmen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.

'Het migratiebeleid is catastrofaal', aldus De Wever. 'Slechts 1 op de 5 nieuwkomers komt om te werken. En voor elke illegale die wordt uitgewezen, komen er twaalf nieuwe binnen. Dat brengt gigantische problemen met zich mee. Heel wat criminaliteit, zoals de drugsproblematiek, valt daar namelijk mee te linken. Er moet een duidelijk migratiebeleid komen. Wie wordt uitgewezen, moet daadwerkelijk vertrekken. Wie hier kan blijven, moet zo snel mogelijk kunnen bijdragen.'

Oosterweeltunnel

Toen het over mobiliteit ging, wilde De Wever duidelijk kwijt dat N-VA niet de autopartij is. Al is de partij absoluut niet te vinden voor het knippen en versmallen van straten en het verminderen van parkeerplaatsen. 'Er moet rekening worden gehouden met het feit dat mensen die werken met een auto rijden', aldus De Wever. 'Vaak zelfs met twee auto's, want niemand kan nog alleen een huis betalen. Je moet met twee gaan werken.'

De files zijn volgens De Wever vooral te wijten aan het feit dat de strategische assen niet werken. Daarbij was De Wever niet te beroerd om de hand in eigen boezem te steken. 'Heel het mobiliteitsdossier sleept al vijftien jaar aan en is slecht aangepakt', aldus De Wever, die lid is van de Vlaamse regering. 'Eerlijk waar, ik weet niet of die Oosterweeltunnels er zullen komen. Kunnen we ze wel betalen? Zijn ze technisch wel uitvoerbaar? Maar in plaats van te zitten wachten, moeten we over alternatieven nadenken waar wel een draagvlak voor bestaat. Ik denk dan in de eerste plaats aan de R11. Daarmee kunnen we al heel wat verkeer aftakken in afwachting van een derde Scheldekruising.

Tot slot sneed De Wever nog kort het thema onderwijs aan. 'Vandaag sturen veel ouders hun kind naar een school in de rand', aldus De Wever. 'De Antwerpse scholen worden zo concentratiescholen vol verloren talenten. De multiculturele samenleving is immers een feit. Of je dat nu graag hebt of niet, maar we moeten er mee aan de slag.'

© 2012 Corelio

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is