Richtlijnen voor slimme(re) verkeerslichten

Op 26 oktober 2013

 In 2014 investeert de Vlaamse overheid, samen met de stad Antwerpen, in een nieuwe verkeerslichtencentrale die de dagdagelijkse regeling van het merendeel van de verkeerslichten in Antwerpen aanstuurt. De stad schreef krijtlijnen uit voor het bepalen van een goede doorstroming en wachttijden aan verkeerslichten. De stad zal deze nu verder bespreken met de Vlaamse overheid en De Lijn.

Met een nieuwe centrale kunnen verkeerslichten ‘slimmer’ geregeld worden. Er kan dan beter ingespeeld worden op actuele verkeersstromen en op het mobiliteitsbeleid. Zo kan er op bepaalde trajecten bijvoorbeeld een vlotte(re) doorstroming gecreëerd worden voor het openbaar vervoer. Op andere plaatsen of assen kan dan weer meer aandacht gaan naar de noden van voetgangers en fietsers, of zal de focus liggen op een vlotte verkeersafwikkeling van het autoverkeer.

In 2012 werd op basis van onderzoek een algemene werkwijze opgesteld om met wachttijden en doorstroming aan verkeerslichten om te gaan. Deze inzichten zijn nu verder geconcretiseerd.

  • Voor belangrijke verkeersassen (voor autoverkeer, fietsers en openbaar vervoer) in de stad wordt nagegaan welke snelheden wenselijk zouden zijn voor de verschillende verkeersdeelnemers. Die ‘wenssnelheid’ wordt niet van kruispunt naar kruispunt bekeken, maar over een gehele route.
  • Er zijn maximumtijden dat een verkeerslicht rood mag blijven. Bij te lange wachttijden zien we immers dat veel voetgangers en fietsers een rood licht negeren en dat automobilisten geneigd zijn een sluipweg kiezen. Daarnaast moet het openbaar vervoer haar dienstregeling stipt kunnen garanderen.
  • Een vlotte doorstroming op de hoofdroutes van de verschillende vervoersnetten krijgt voorrang op de doorstroming op lokale routes. Uiteraard wordt waar mogelijk gestreefd naar een win-winsituatie voor de verschillende verkeersdeelnemers.

Naast de aankoop van een nieuwe centrale, moet er ook geïnvesteerd worden in vernieuwingen van de verkeersapparatuur aan kruispunten, het vervolledigen van het glasvezelnet, het uitvoeren van verkeerskundige studies en de monitoring hiervan. Verkeerskundige studies moeten het functioneren van verkeerslichten op kruispunt- en netwerkniveau bepalen.

 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is