U bent hier
Antwerpenaars bleven zich slim verplaatsen in 2018
De inwoners van de stad Antwerpen bleven in 2018 voor slimme vervoersmiddelen kiezen voor verplaatsingen naar school, werk, winkel en vrijetijdsbestedingen. Ook bij bedrijven is de omschakeling van de auto ingezet, voornamelijk naar de trein en de elektrische fiets.
De voorbije jaren is het gebruik van de auto sterk gedaald voor woon-werkverkeer en verplaatsingen in de vrije tijd. Fietsen wint sterk aan populariteit. Niet alleen om naar het werk of naar school te gaan en maar ook voor vrijetijdsbesteding. Sinds 2010 gaan er al bijna 10% minder werknemers met de auto naar het werk en 12% meer met de fiets. Wandelen en de nieuwe vervoersmodi zoals de step, segway, monowheel enzovoort zitten sinds 2017 ook in de lift.
Slim naar Antwerpen nam tussen 2016 en 2018 bij 26 bedrijven met in totaal 24.854 werknemers een mobiliteitsscan en/of effectmeting af. Zo wil Slim naar Antwerpen nagaan of hun samenwerking met deze bedrijven een gedragsverandering realiseert. Zo’n kwart van de werknemers vulde deze in. Daaruit blijkt dat een bijkomende 21% van de werknemers de auto nu laat staan. De meest populaire alternatieven zijn de trein en de elektrische fiets.
Die cijfers weerspiegelen zich bijvoorbeeld ook in de modal split bij het Sportpaleis, waar bezoekers al gemakkelijk van verder komen. In totaal kwamen in 2018 zo’n 56% van de bezoekers op een slimme manier en 44% met de auto . In 2017 was dat nog 49,59% en 50,41%. Er kwamen meer bezoekers te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer.
14.000 auto’s per dag minder in de binnenstad
De ANPR-camera’s die zijn geplaatst voor de lage-emissiezone tonen aan dat er stelselmatig minder auto’s in de stad rijden. Voor de knip van de Leien, in het voorjaar van 2017, reden er op een gemiddelde weekdag nog 110.406 wagens door Antwerpen. Tegen september 2018 waren dat er nog maar 96.384. Dat wil zeggen dat er ondertussen elke dag zo’n 14.000 autobewegingen minder zijn in Antwerpen.
Deelmobiliteit zit in de lift
Einde 2018 zijn er al meer dan 5.000 deelvoertuigen beschikbaar voor gebruikers. Het gaat om 552 deelwagens, 225 deelscooters, 325 deelsteps, 3.600 Velo’s en 702 andere free floating-deelfietsen. Velo tikte in 2018 af op 298 stations, 61.963 abonnementen en 6.458.434 Velo-ritten.
Komende jaren extra inspanningen voor fietsers
Het aantal fietsers dat in de stad gemeten wordt blijft stijgen in 2018, dat blijkt uit cijfers van de fietstelpalen. Ook het aantal deelnemers aan de fietstelkorting haalde in 2018 een hoogtepunt met 1.524 actieve gebruikers. Die fietsten gezamenlijk 4 keer tot de maan en terug of 11.537 keer de Ronde van Vlaanderen.
De komende jaren zullen er nog een hoop extra inspanning voor fietsers komen. Straten worden maximaal fietsvriendelijk heraangelegd zodat er geen enkele reden meer is om op het voetpad te fietsen. De afzetzones voor free floating-deelsystemen zoals fietsen en steps worden ook strakker afgebakend zodat die het voetpad niet versperren.
Samen met de provincie en het Vlaams Fietsfonds werkt de stad verder aan het veilig Antwerps functioneel fietsnetwerk en realiseren we extra fietsostrades naar en rond de stad. Samen met de provincie maakt Antwerpen werk van duidelijke en veilige fietscorridors met voldoende ruimte en gericht op doorstroming. Verder komen er, net zoals er publieke parkings voor auto’s zijn, meer grote en beveiligde publieke parkings voor (elektrische) fietsen. De stad ontwikkelt ook een gebruiksvriendelijker digitaal systeem om schade aan het openbaar domein of gevaarlijke verkeerssituaties bij de stad te melden.
Slim naar Antwerpen scoort ook op de Agoria Smart City Award
De stad Antwerpen mocht in maart de Agoria Smart City Award in ontvangst nemen voor het project ‘Slim naar Antwerpen’. De website en app van Slim naar Antwerpen inspireren gebruikers om voor slimme mobiliteit te kiezen en laten ze alle alternatieven ontdekken. Het zijn belangrijke instrumenten om meer voertuigen uit de spits te halen en een vlotte bereikbaarheid van de Antwerpse regio te ondersteunen. Dankzij de multimodale routeplanner en de manier waarop data gedeeld worden, zijn het geavanceerde tools.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Slim naar Antwerpen is meer dan een app, het is een heel programma dat we uitrollen rond slimme en nieuwe mobiliteit, in het voordeel van zowel bezoekers als bewoners van onze stad.”
Mobiliteitsuitdaging stad Antwerpen
Sinds 2016 wordt er hard gewerkt aan de bereikbaarheid van Antwerpen met de Noorderlijn, de werken rond de Singel, de bruggen over het Albertkanaal en tal van andere projecten. Er startte tegelijkertijd een minderhinderprogramma op met als doel de filedruk te beperken en de bereikbaarheid te verhogen. Toen al werd de ambitie voor een modal split 50/50 geformuleerd: met maximaal 50% autogebruik in de kernstad en minstens 50% gebruik van slimmere vervoersmogelijkheden. Deze doelstelling werd ook onderschreven door de ondertekening van het Toekomstverbond. Het Toekomstverbond is het akkoord dat de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen sloten over de mobiliteit en leefbaarheid in de Antwerpse regio.
In de doelstellingen van ‘Slim naar Antwerpen’ zit niet alleen een modal shift, maar ook een time shift en een mental shift verweven. Het is met andere woorden de bedoeling dat er meer met slimme vervoersmiddelen gereden wordt, minder tijdens de spits en dat er meer nagedacht wordt of een verplaatsing zelfs nodig is.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit