Bouwaanvraag voor Slachthuislaan aangevraagd

Op 16 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Tegen de zomer van 2017 wordt de Slachthuislaan, tussen de Schijnpoortweg en de IJzerlaan, ingericht met twee rijstroken in elke richting en een groene middenberm. Aan beide zijdes komen brede fietspaden die door een parkeerstrook of een groenstrook met bomen afgescheiden worden van de rijweg. Vandaag keurde het college de aanvraag voor de bouwvergunning goed.

De Singel wordt afgewerkt

De heraanleg van de Slachthuislaan past in de plannen van de stad en Vlaanderen om de Singel volledig af te werken. De voorbije jaren veranderde het zuidelijke deel van de Singel, tussen de Stenenbrug en de Gedempte Zuiderdokken, sterk van uitzicht. Deze inrichting wordt doorgetrokken op de Noordersingel, tussen de Stenenbrug en de Schijnpoortweg, en op de IJzerlaan tot aan de Noorderlaan (waar vandaag al grote werken bezig zijn).

Ook de Slachthuislaan, de ontbrekende schakel tussen beide projecten, wordt ingericht volgens dit principe. Momenteel zijn de werken aan de Noordersingel tussen de Turnhoutsebaan en de Schijnpoortweg volop aan de gang. “Met de heraanleg van de Slachthuislaan zal de hele Singel hetzelfde wegprofiel kennen. Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer op het hoofdwegennet, waardoor het sluipverkeer in de aangrenzende wijken zal afnemen,” aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis.

“Vlaanderen investeert fors in een transformatie van de mobiliteit in Antwerpen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Ik ben blij dat de Stad slim inspeelt op de Vlaamse projecten. Met vereende krachten zorgen we ervoor dat de alternatieven voor de auto veel aantrekkelijker worden in Antwerpen.”

Fietspaden, groene middenberm en nieuwe verlichting

Aan beide zijden komen voetpaden en brede dubbelrichtingsfietspaden, van de rijweg afgescheiden door een parkeerstrook of een groenstrook met bomen. Fietsers blijven dus op een veilige afstand van het andere verkeer. Tussen de twee rijbanen komt een groene middenberm met bomen. Ten slotte wordt de volledige verlichting langs de Slachthuislaan mee vernieuwd.

Minderhinderparking

Voor de start van de werken wordt er een minderhinderparking voorzien langs het Lobroekdok. Deze parking blijft ook na de werken om zo de parkeerplaatsen die verdwijnen uit de parkeerstrook te compenseren.

Met de bedrijven langs het Lobroekdok wordt er verder overlegd over het veiliger maken van de in- en uitritten naar de Slachthuislaan voor de fietsers. Wanneer de kaaizone rond de bedrijven heraangelegd wordt, is nog niet vastgelegd.

Verder verloop

Vandaag wordt er reeds gewerkt op het kruispunt van de Slachthuislaan met de Schijnpoortweg. In het najaar van 2016 start het openbaar onderzoek rond de bouwaanvraag.  Eens de juiste data voor het onderzoek bekend zijn kan u deze terugvinden op de website www.antwerpen.be/slachthuislaan. Hier kan iedereen ook het definitief ontwerp voor de heraanleg raadplegen.

De werken aan de rest van de Slachthuislaan starten tegen de zomer van 2017. Ze worden in verschillende fases uitgevoerd zodat er altijd auto- en vrachtverkeer mogelijk blijft in beide richtingen.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is