U bent hier
D.A.T.E.: 13 internationale creatievelingen ontdekken Antwerpen
Ook dit jaar organiseert This is Antwerp, het alternatieve reismagazine van Visit Antwerpen, D.A.T.E. (Discover Antwerp Through Experience). Van 28 mei tot en met 2 juni ontdekken 13 jonge Europese ondernemers wat Antwerpen te bieden heeft op het vlak van creativiteit en innovatief ondernemerschap.
Met D.A.T.E promoot Antwerpen zichzelf internationaal als creatieve en innovatieve stad. Dit jaar staat de week voor het eerst ook in het teken van een thema: de grafische en visuele kunsten.
Gevuld programma
De deelnemers bezoeken heel wat Antwerpse ‘hotspots’ en gaan langs bij hun lokale collega-ondernemers. Zo zullen ze onder andere deelnemen aan workshops in het atelier van juwelier Nico Taeymans en bij Kastaar, een print- en lay out-bureau dat met oude drukpersen werkt. Ze gaan op stap met een Antwerp Gallery Tour, langs alle hippe Antwerpse galerijen. En ze bezoeken SHOW 2017, de modeshow van de laatstejaarsstudenten van de Modeacademie.
Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand: “Door jonge Europese ondernemers en trendsetters uit te nodigen om kennis te maken met creatieve Antwerpse locals, bieden we hen een unieke manier om te proeven van de veelzijdige en creatieve kanten van onze stad. De vorige edities konden telkens rekenen op heel veel succes en vonden via diverse internationale online platforms heel veel weerklank in het buitenland. Die promotie is belangrijk om jonge bezoekers te bereiken en te overtuigen om Antwerpen te bezoeken.”
D.A.T.E.lab
Het hoogtepunt van D.A.T.E. 2017 is D.A.T.E.lab. Zes van de internationale gasten staan bekend om hun werk in de visuele kunsten. This is Antwerp koppelde hen aan zes Antwerpse designers en vroeg hen om nieuwe kunstwerken te creëren, gebaseerd op elkaars werk. Die worden op donderdag 1 juni voorgesteld in Fosbury & Sons. Op die vernissage is de Antwerpse creatieve sector uitgenodigd, om kennis te maken met de internationale gasten en hun kunstwerken te bewonderen.
Persuitnodiging
Ook de pers is welkom op D.A.T.E.lab, op donderdag 1 juni om 19 uur bij Fosbury & Sons, Mechelsesteenweg 271, 2018 Antwerpen. Meer informatie en de link om u in te schrijven vindt u hier.
Deelnemers D.A.T.E. 2017
Siggi Eggertsson (IJsland): http://www.siggieggertsson.com/
José Antonio Roda (Spanje): http://josearoda.bigcartel.com/
Sarah Tanat-Jones (UK): https://twitter.com/sarahtanatjones
Laura La Monaca (Italië): http://www.lauralamonaca.com/
Dora Moutot (Frankrijk): https://www.instagram.com/doramoutot/
Marianne Yarmolinksy (Italië): https://marianne-yar.squarespace.com/
Dennis de Groot (Nederland): http://blog.punchdouble.com/
Karen Sofie Egebo (Denemarken): http://kseberlin.blogspot.be/
Tom May (UK): https://twitter.com/tom_may
Jessica Jungbauer (Duitsland): http://www.jessicajungbauer.com/
Anna Peuckert en Søren Jepsen (Duitsland): http://www.12hrs.net/
Alessandra Genualdo (UK): http://cargocollective.com/agenualdo
This is Antwerp
In 2011 lanceerde Visit Antwerpen de campagne ‘This is Antwerp’, met als doel Antwerpen bij jonge reizigers op de kaart te zetten. Hierbij is de samenwerking met jonge, creatieve locals heel belangrijk. Ze delen nieuwe hotspots, verborgen plekjes, evenementen en tips & tricks via de verschillende kanalen van This is Antwerp. Daarnaast is er een mobiele app waarmee jonge bezoekers de juiste adressen vinden, weg van de platgetreden paden. This is Antwerp is een succesverhaal, met jaar na jaar stijgende bezoekcijfers op de verschillende kanalen.
D.A.T.E. is te volgen op www.thisisantwerp.be, www.facebook.com/thisisantwerp, www.instagram.com/thisisantwerp en www.twitter.com/_thisisantwerp_. De internationale gasten zetten zelf ook hun online kanalen in om D.A.T.E. en Antwerpen te promoten.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme