De werken aan de Noorderlijn schieten op

Op 15 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Vandaag bracht Koen Kennis, schepen voor mobiliteit, samen met De Lijn en de aannemer een bezoek aan de werf op het Operaplein. De afbraakwerken van het premetrostation Opera draaien op volle toeren. Ondertussen worden ook de tramsporen gelegd in de nieuwe tramtunnel op niveau -3 zodat de tram in juni 2017 onder de Leien kan rijden. Aan het Operaplein graven arbeiders om de meer dan 20 meter diepe wanden van de nieuwe ondergrondse parking te realiseren.

 

In september 2016 is de afbraak van het oude premetrostation Opera begonnen. De werken duren in totaal 24 maanden, tot september 2018. Ondertussen is het premetrostation bijna volledig gestript. De aannemer is nu bezig met de ruwbouwwerken van het toegangspaviljoen, ook  ‘de lichtput’ genoemd. De lichtput, op de hoek van de De Keyserlei en het Operaplein, wordt uiteindelijk de centrale toegangspoort tot het vernieuwde premetrostation. Dankzij koepels in het dak laat het paviljoen daglicht door tot op niveau -3 van het station. Het paviljoen geeft rechtstreeks toegang tot de perrons en de parking. 

 

Daarnaast stoomt de aannemer de tramtunnel op niveau -3 klaar voor ingebruikname vanaf juni 2017. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De werken aan het Operaplein zijn indrukwekkend. Momenteel worden de sporen voor de toekomstige tram aangelegd. Vanaf juni 2017 zal de tram daar ondergronds rijden en kan de noord-zuidverbinding gerealiseerd worden. Bovengronds is dat dan immers niet meer mogelijk omdat de Leien onderbroken worden voor de aanleg van het nieuwe Operaplein.” Waar het nieuwe plein voor de Opera komt, komt een grote bouwput en worden de tramsporen (tijdelijk) opgebroken. De Leien worden onderbroken vanaf 1 juni 2017 tot en met december 2018.

 

Aan het Operaplein zijn arbeiders nu bezig aan het uitgraven van de wanden voor de ondergrondse parking. Door middel van beschoeide sleuven (n.v.d.r. het manueel uitgraven van een sleuf in de grond om zo de wanden van de parking te kunnen aanbrengen) plaatsen zij handmatig de panelen voor de nieuwe wanden. Momenteel bereiken de sleuven ongeveer hun maximale diepte, ongeveer 22 meter.

 

Geïnteresseerden kunnen de evolutie van de werken volgen via www.noorderlijn.be.

 

----------------------------------------------einde persbericht-------------------------------------------------
Meer info over dit persbericht:
Cheryl Horemans, tel. 0497 40 31 17, cheryl.horemans [at] stad.antwerpen.be

Barbara De Schepper, tel. 0476 25 50 75,

barbara.deschepper [at] stad.antwerpen.be

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

 

De pers vindt enkele beelden van het werfbezoek op de ftp-server van de stad:

https://pers.antwerpen.be (in de map ‘Noorderlijn_februari2017’)

gebruikersnaam: ftp_pers

wachtwoord: 98BernersLee

Let op: de link, de gebruikersnaam en het wachtwoord zijn enkel bedoeld voor gebruik door de pers en mogen niet worden doorgegeven aan derden.

 

Om de Noorderlijn te realiseren, werken De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Antwerpen samen met de aannemersgroep TramContractors NV, bestaande uit BAM Contractors, BAM Infrarail, BAM Track, BAM PPP PGGM Infrastructure Coöperatie en Cofely Fabricom (ENGIE).

 

Het Noorderlijnproject is een belangrijke bouwsteen van het Masterplan 2020. Dit plan van de Vlaamse Regering wil:

de bereikbaarheid van de stad en de haven veiligstellen voor alle vervoersmiddelen;
de verkeersveiligheid van alle weggebruikers verbeteren;
de leefbaarheid voor de Antwerpenaars garanderen.

Meer informatie over de werf staat op www.noorderlijn.be.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is