U bent hier
Definitief ontwerp Moorkensplein is klaar
![](https://antwerpen.afdelingen.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/styles/style_news_detail/public/generated/images/news-picture/rob_van_de_velde_01_16.jpg?itok=n_jwGdIJ×tamp=1456585794)
Vandaag heeft het college het definitief ontwerp voor het Moorkensplein goedgekeurd. In het ontwerp zijn een aantal voorstellen van de buurt mee verwerkt. Zo komen er ter hoogte van de Oedenkovenstraat-Maréestraat een extra buskussen en een zebrapad. Aan het einde van de Mellaertsstraat, die in de toekomst doodlopend wordt tot aan het plein, kunnen automobilisten draaien in de straat in plaats van op het plein. Er wordt op het plein ook voorzien in extra fietsenstallingen, beplanting, banken met een rugleuning en een drinkfontein.
Inbreng van de buurt in het ontwerp
In de loop van 2016 hebben de klankbordgroep Moorkensplein, de buurt en het district hun
suggesties meegegeven aan de ontwerpers en het bestuur. Een aantal van deze suggesties zijn
verwerkt in het definitief ontwerp. Het voorontwerp is daardoor op enkele punten gewijzigd:
1. As Sergeyselsstraat/Eliaertstraat in betonverharding, met verkeersremmende maatregelen en
ruimte voor terrassen
De as Sergeyselsstraat/Eliaertstraat, die openblijft voor doorgaand verkeer en het openbaar
vervoer, wordt uitgevoerd in betonverharding in plaats van de oorspronkelijk voorgestelde
asfaltverharding. Er komen op de as extra verkeersremmende maatregelen, zoals buskussens ter
hoogte van de Oedenkovenstraat-Maréestraat, verkeersgeleiding in de bocht aan de Zonstraat en
een extra zebrapad. Ook de terrassen aan het begin van de Oedenkovenstraat zijn mee opgenomen
in het ontwerp.
2. Auto’s draaien in de Mellaertstraat in plaats van op het plein, Velo-station in de Maréestraat
en extra fietsenstallingen
Aan de Mellaertstraat kunnen auto’s aan het einde van de straat terugdraaien in plaats van op het
plein. Alle garages op het plein blijven toegankelijk voor de bewoners. Op het plein komt er één
Velo-station ter hoogte van de Maréestaat. Het plein krijgt volgens het definitief ontwerp ook
meer fietsenstallingen dan in het voorontwerp.
3. Meer ruimte voor groen langs het districtshuis en een lichtontwerp voor het plein
Volgens het ontwerp worden in totaal 12 nieuwe bomen geplant. De linde die er vandaag al staat,
blijft op zijn huidige plaats staan en krijgt rondom meer groen en zitplekken voor een optimale
groei. De boomspiegels aan de zijkant van het plein worden open zodat ook hier ruimte is voor
meer groen. Daarnaast wordt er op het plein voorzien in verschillende banken en een podium als
speelaanleiding. De speelfontein benadrukt de nieuwe ingang voor alle administratieve diensten
aan de zijkant van het districtshuis. De hoofdingang van het districtshuis blijft voorbehouden voor
ceremonies. Ceremoniewagens en leveranciers kunnen nog steeds het plein oprijden.
Voor de verlichting op en rond het Moorkensplein wordt een lichtontwerp opgemaakt. Verlichting
van het plein en het districtshuis zijn daar mee in opgenomen.
Volgende stappen en fasering van de werken
Nu het definitief ontwerp klaar is, kan de stad een bouwaanvraag indienen en een aannemer
zoeken. Zo kan de heraanleg dit najaar beginnen. Horeca en handelaars op het plein worden nauw
betrokken bij de fasering en de uitvoering van de werken.
Verantwoordelijke schepen: Rob Van de Velde, schepen voor ruimtelijke ordening