U bent hier
Definitief plan Slachthuislaan klaar
De stad Antwerpen zal de Slachthuislaan, tussen de Schijnpoortweg en de IJzerlaan, herinrichten met twee rijstroken in elke richting en een groene middenberm. Aan beide zijdes komen brede fietspaden die door een parkeerstrook of een groenstrook met bomen afgescheiden worden van de rijweg. Vandaag keurde het college het definitieve ontwerp voor de Slachthuislaan goed. De werken aan de Slachthuislaan starten in principe begin 2017.
De voorbije jaren veranderde het zuidelijke deel van de Singel, tussen de Stenenbrug en de Gedempte Zuiderdokken, sterk van uitzicht. Deze inrichting wordt doorgetrokken op de Noordersingel, tussen de Stenenbrug en de Schijnpoortweg, en op de IJzerlaan tot aan de Noorderlaan (waar vandaag al grote werken bezig zijn). Ook de Slachthuislaan, de ontbrekende schakel tussen beide projecten, wordt ingericht volgens dit principe. Momenteel zijn de werken aan de Noordersingel tussen de Turnhoutsebaan en de Schijnpoortweg volop aan de gang.
Fietspaden, groene middenberm en nieuwe verlichting
Aan beide zijden komen voetpaden en brede dubbelrichtingsfietspaden, van de rijweg afgescheiden door een parkeerstrook of een groenstrook met bomen. Fietsers blijven dus op een veilige afstand van het andere verkeer. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De twee rijstoken blijven behouden en lopen door in de IJzerlaan. Deze as zorgt voor vlot verkeer tussen de Noorderlaan en het nieuwe op- en afrittencomplex van Oosterweel aan Schijnpoort. Na de heraanleg zal hier 70 km/uur gelden, net zoals op de Noordersingel en de IJzerlaan. Daardoor wordt sluipverkeer in de Dam-wijk en Antwerpen-Noord niet meer interessant.”
Tussen de twee rijbanen komt een groene middenberm met bomen. Ten slotte wordt de volledige verlichting langs de Slachthuislaan mee vernieuwd.
Koen Kennis: “Bij de heraanleg van de Slachthuislaan worden er zo’n 150 nieuwe bomen geplant op de Slachthuislaan, dat zorgt voor een aanzienlijke vergroening van de buurt.”
Tijdens en na de werken wordt er gestreefd naar een evenwichtige parkeerbalans. Dat gebeurt in samenspraak met de handelaars. Parkeerplaatsen die verdwijnen uit de parkeerstrook worden gecompenseerd door een nog te bepalen clusterparking in de omgeving van de handelszaken. Tijdens de werken wordt er voorzien in een minderhinderparking.
Masterplan Slachthuissite – Noordschippersdok - Lobroekdok
Momenteel is er een masterplan in opmaak voor de zone Slachthuissite – Noordschippersdok- Lobroekdok. Dit plan heeft een invloed op de inrichting van de Slachthuislaan. Zo wordt er bij de aanleg van de Slachthuislaan al in ruimte voorzien voor een afslagstrook naar de toekomstige toegangsweg voor de Slachthuissite.
Veilig oversteken en circulatie
Het kruispunt met de Kalverstraat wordt ingericht met verkeerslichten en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Aan het kruispunt met de Schijnpoortweg wordt de oversteek van de Slachthuislaan opnieuw ingericht en aan de IJzerlaanbrug komt er een lichtgeregelde oversteek.
Koen Kennis: “Momenteel bekijken we met de bedrijven langs het Lobroekdok hoe we de in- en uitritten naar de Slachthuislaan veiliger kunnen maken voor de fietsers daar. Op termijn streven we naar enkele inritten met een centrale uitrit.” Wanneer de kaaizone rond de bedrijven heraangelegd wordt, is nog niet vastgelegd.
De Slachthuislaan is iets smaller dan de Singel. Daarom is er vanaf de Schijnpoortweg tot aan de inrit van de Slachthuissite enkel aan de kant van de Slachthuissite in een parkeerstrook voorzien. Ook aan de toekomstige afslagstrook naar de Slachthuissite komt er een enkele parkeerstrook, aan de kant van het Lobroekdok. Vanaf de Kalverstraat tot aan de vernieuwde IJzerlaan zal er wel aan beide zijdes een parkeerstrook aangelegd worden. Om de voet- en fietspaden in volle breedte te kunnen doortrekken, wordt er extra ruimte ingenomen op de Slachthuissite.
Verder verloop
Nog voor de zomer van 2016 wordt voor deze plannen een bouwaanvraag ingediend. De werken aan de Slachthuislaan kunnen dan in principe starten begin 2017. Ze worden in verschillende fases uitgevoerd zodat er altijd auto- en vrachtverkeer mogelijk blijft in beide richtingen.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit