Derde editie ‘de Nieuwe Natie’ opent de deuren in Shopping Stadsfeestzaal op de Meir

Op 27 oktober 2017, over deze onderwerpen: Middenstand

Wie van 28 oktober tot 31 maart naar Shopping Stadsfeestzaal op de Meir komt, treft er een verrassend shoppingaanbod in ‘de Nieuwe Natie’. Ambachtelijke dranken, handtassen in uniek vissenleder, duurzame jeans, Amerikaans snoepgoed, stijlvolle fietskleding, handgemaakte lingerie en gezonde fruitijsjes: allemaal huizen ze in een van de acht creatieve units van het pand op de tweede verdieping. Een droom voor de bezoeker, een uitgelezen kans voor de 17 geselecteerde deelnemers, die een eigen zaak willen beginnen en hun winkelconcept willen uittesten op een toplocatie in hartje Antwerpen.

Op zaterdag 28 oktober starten de 17 deelnemers van ‘de Nieuwe Natie’ aan hun ondernemingsavontuur. Onder professionele begeleiding van ervaren ondernemers, coaches en social media-experten krijgen zij de kans om hun winkelconcept of product uit te testen op een toplocatie in het stadscentrum. Tijdens dit tijdelijke shoppingproject wisselen de deelnemers elkaar af en verblijven ze minstens twee maanden in een van de acht creatieve units - net als de inrichting van het winkelpand een realisatie van maatwerkbedrijf Levanto. Het aanbod verandert regelmatig, zodat bezoekers er steeds nieuwe originele cadeaus of producten kunnen ontdekken.

Het ondernemerscollectief van ‘de Nieuwe Natie’ is een bonte verzameling van startende creatieve ondernemers geworden, die elk een meerwaarde betekenen voor het Antwerpse winkellandschap. “We zijn gestart met een individueel begeleidingstraject voor alle ondernemers waarbij we hun businessplan onder de loep hebben genomen en het financiële luik, de communicatieaanpak en de winkelinrichting op punt hebben gesteld. In een latere fase worden er extra opleidingen aangeboden. Daarnaast werken we met de deelnemers een plan uit om samen de Nieuwe Natie op de kaart te zetten, onder meer door de organisatie van verschillende evenementen en via social media. Wie onderneemt in de Nieuwe Natie, staat er niet alleen voor”, aldus coach Karl Magnus van Proef.

Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme: “Wat ‘de Nieuwe Natie’ onderscheidt van andere initiatieven, is niet alleen de sterke mix aan creativiteit, maar ook het professionele ondersteuningstraject waarop de ondernemers kunnen rekenen tijdens hun deelname. Als stad die gezond ondernemerschap promoot, willen we deze ondernemers de tools aanreiken om na dit avontuur een volwaardige zaak in Antwerpen te starten.”

De 17 ondernemers van ‘de Nieuwe Natie’: Arte 22 (kledingstukken met kunstzinnige look), AR.M (handgemaakte juwelen), Bali Beach Frops (glutenvrije en caloriearme fruitijsjes), Belgian Blenders (artisanale koffie), Candy Factory (typisch Amerikaans snoepgoed), CDKN Official with Friends (draagbare Belgische fashion), Dans l’Assiette du Cycliste (stijlvolle fietskleding), El Gusto Loco (gezonde en heerlijke drankjes), Fils et Papa (matching sets hemden en strikjes), HRVST (duurzame jeans), HYGGE (Scandinavische conceptshop voor baby’s en kinderen), Jennique Ketura (hedendaagse kleding met Afrikaanse prints), Loulou João (illustraties met een twist), Maison Muses (exclusieve capsulecollecties van lokale bodem), Marlière (kledingcollectie geïnspireerd door ballet en moderne dans), Ms. Bay (handtassen in vissenleder), Ophelia Lingerie (handgemaakte lingerie).

Praktisch

Openingsuren: van zaterdag 28 oktober 2017 tot en met zaterdag 31 maart 2018, van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 18.30 uur. Elke eerste zondag van de maand (winkelzondag) van 12 tot 18 uur. Zondagen 10 en 17 december van 12 tot 18 uur; zondag 24 december van 10 tot 16 uur.
Shopping Stadsfeestzaal (tweede verdieping), Meir 78 / Hopland 31, 2000 Antwerpen.
Meer info op www.denieuwenatie.be. Volg ook #deNieuweNatie op Instagram en Facebook.
 

Over de Nieuwe Natie

‘De Nieuwe Natie’ is een tijdelijk shoppingproject van stad Antwerpen in samenwerking met Shopping Stadsfeestzaal. 17 ondernemers die een eigen zaak willen beginnen, krijgen de kans hun winkelconcept of producten uit te testen op deze toplocatie in de Antwerpse binnenstad. Ze krijgen hierbij professionele begeleiding en coaching. Tijdens het project wisselen de ondernemers elkaar af, zodat shoppers een gevarieerd aanbod blijven ontdekken.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is