Geslaagde edities van eurobest en Fashion Talks vormen het startschot voor Born in Antwerp

Op 4 december 2015

Antwerpen vormde de voorbije dagen het decor voor twee gereputeerde professionele evenementen rond creativiteit en creatief ondernemerschap. De top van de internationale reclamewereld kwam bijeen op het festival eurobest, modeprofessionals op de Fashion Talks. Twee Antwerpse reclamebureaus vielen in de prijzen tijdens eurobest. Beide evenementen vormden  de aftrap van het project Born in Antwerp, waarmee stad Antwerpen de komende 10 maanden haar creatieve economie een stevige duw in de rug wil geven.

Eurobest

In de Arenbergschouwburg vond van 1 tot 3 december eurobest plaats, het Europese festival voor creativiteit in de reclame en marketing. Sinds 2008 trekt het festival door Europa om over het hele continent creativiteit te versterken en te inspireren. Door in 2015 gaststad te zijn, zet Antwerpen zich internationaal op de kaart. Vorige edities van eurobest  werden georganiseerd in steden als Lissabon, Amsterdam, Stockholm en Hamburg.

De top van de internationale reclamewereld kwam bijeen voor drie dagen seminaries, workshops, presentaties en een awards show. Het festival haalde dit jaar 1500 reclameprofessionals uit 39 landen naar de Scheldestad. Festivaldirecteur Louise Benson : "We zijn erg opgetogen over de Belgische editie van eurobest. Antwerpen is de perfecte gaststad gebleken. Haar rijke culturele geschiedenis en haar passie voor innovatie en vooruitgang vormden een inspirerende achtergrond voor ons festival. Het was bovendien een grote eer om onderdeel uit te maken van het project Born in Antwerp. Ik hoop dat onze focus op creativiteit en de output van eurobest de plaatselijke sector inspireert tot nieuwe creatieve hoogten, en ik ben er zeker van dat de vele troeven van Antwerpen en België onze internationale gasten niet ontgaan zijn."

Tijdens de show werd het beste creatieve werk van het voorbije jaar gelauwerd. De Belgische reclamesector geniet internationaal een uitstekende reputatie en Antwerpse bureaus scoren traditioneel erg goed op het festival. Dit jaar gingen Belgische reclamebureaus met 32 prijzen aan de haal. Antwerpen had daarin een mooi aandeel met twee bureaus. LDV United scoorde in de categorie ‘interactive’ met hun reeks voor de Special Olympics, met opmerkelijke beelden van onder andere Kevin De Bruyne. En met hun campagne voor Benetiet, een organisatie die vrouwen financieel ondersteunt bij een borstreconstructie. Duval Guillaume haalde medailles in de categorie ‘radio’ met ‘Reborn heartbeats’, een bewustmakingscampagne over orgaandonatie.

Fashion Talks

Op donderdag 3 december vond ook de tweede editie van de Fashion Talks plaats. Het Flanders Fashion Institute ontving 800 modeprofessionals in de Waagnatie voor een dag van lezingen, workshops en inspiratiesessies over thema's als duurzaamheid en investeren in de mode. Het evenement, met dit jaar als thema 'Imagine!', wil mee een antwoord bieden op de actuele uitdagingen voor de modesector. Ook wil het bedrijven ondersteunen om creatief, innovatief en relevant te blijven.

Agnes Wené, project manager bij Flanders Fashion Institute, is erg tevreden. "We zijn er opnieuw in geslaagd mensen uit de hele sector bijeen te brengen, en we merken nog meer dan tijdens de vorige editie de interesse uit het buitenland. Zowel op het podium als ernaast werd diepgaand gepraat en gewerkt rond de thema's verbeelding, duurzaamheid en innovatie. De Fashion Talks passen uitstekend in Antwerpen, bij uitstek onze modehoofdstad en de thuisbasis van duizenden creatieve ondernemers."

Born in Antwerp

De stad kadert beide evenementen in het project ‘Born in Antwerp, Harbour of Creativity’. Onder die noemer zet Antwerpen zijn kunstenaars en creatieve ondernemers in de spotlights. Een ambitieus programma van internationale evenementen, een uniek hoofdkwartier, expo’s en interventies in de openbare ruimte zullen de aanwezigheid en impact van de vele creatievelingen in de kijker zetten. Tegelijkertijd biedt het project de kans aan de 18 000 creatieve en culturele ondernemers in de stad om zich lokaal en internationaal op de kaart te zetten, en zo hun impact nog te vergroten.

Born in Antwerp brengt ook een programma van internationale topevenementen. Naast eurobest en de Fashion Talks verwelkomt de stad in 2016 onder meer De Invasie, een platform voor jong designtalent, en expo’s rond de masters van de creatieve opleidingen en bekende en minder bekende Antwerpse ontwerpen. Het sluitstuk van het jaar rond creativiteit wordt gevierd met een vierdaags festival eind september 2016, dat samenvalt met de heropening van Museum Plantin-Moretus.

Voor Born in Antwerp wordt een hoofdkwartier voor creatief Antwerpen ingericht. Een loods aan het Kattendijkdok-Oostkaai zal het kloppend hart vormen van het project en een staalkaart bieden van wat creativiteit in Antwerpen betekent. Deze locatie wordt ook ter beschikking gesteld aan de Antwerpse creatieve sector, die hier zelf kan programmeren of evenementen organiseren. Zo kunnen deelnemers zich mee in de kijker zetten voor professionele klanten en het brede publiek.

Alle Antwerpse creatieve en culturele ondernemers worden nu al uitgenodigd om samen met de stad dit programma verder vorm te geven, met eigen projecten in of buiten het hoofdkwartier. Het tussentijdse programma vindt u op www.borninantwerp.be.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever en Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is