Invoeren bewonersparkeren in 20ste-eeuwse gordel

Op 30 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parkeerbeleid

De stad Antwerpen wil de parkeerdruk verlagen in de 20ste-eeuwse gordel, de wijken aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en aan de Ring. Daarom voert ze daar het bewonersparkeren en blauwe zone of betalend parkeren voor bezoekers in. Op die manier moeten bewoners en kortparkeerders er makkelijker parkeerplaats vinden.

Parkeeronderzoeken

De stad Antwerpen kreeg meerdere meldingen over een verhoogde parkeerdruk in de wijken aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en Ring (20ste-eeuwse gordel). Om die klachten te onderzoeken, werden er in 2017 verschillende parkeeronderzoeken uitgevoerd: in Borgerhout extra muros, Berchem extra muros, de ruime zone rond Sportpaleis en in de Zone Expo. De resultaten van deze parkeeronderzoeken bevestigen de meldingen. De parkeerdruk is er effectief hoog.

Verschillende evoluties zorgen voor deze verhoogde parkeerdruk, zoals de uitbreiding van Velo buiten de Singel, de inrichting van de LEZ binnen de Singel, de snelle tram- en busverbindingen naar de binnenstad en de toename van de bevolking. Pendelaars laten hun wagens vaak achter in de 20ste-eeuwse gordel, waar het momenteel gratis parkeren is. Hierdoor is er een lange gemiddelde parkeerduur waardoor er weinig rotatie is en bezette parkeerplaatsen amper vrijkomen gedurende de dag. Zo creëren pendelaars parkeerdruk in woonbuurten. Vooral bewoners, kortparkeerders en werknemers uit de buurt ondervinden op dit moment moeilijkheden om dichtbij hun bestemming een parkeerplaats te vinden.

Bewonersparkeren in 20ste-eeuwse gordel

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “We zorgen er voor dat bewoners nog een parkeerplek vinden in eigen buurt. Dit dankzij de uitbreiding van bewonersparkeren over een groot deel van de 20ste-eeuwse gordel vanaf 1 januari 2019 en dankzij de buurtparkings in de toekomst.”

De voorgestelde zone ziet er als volgt uit:

Zone Tir wordt uitgebreid met betalend parkeren naar het Kiel.
Zone Kiel - Hof Van Tichelen (district Antwerpen) ten zuiden van de VIIe Olympiadelaan wordt een blauwe zone.
Zone Floraliënlaan - Elisabethlaan (district Berchem) ten westen van de Grote Steenweg wordt een blauwe zone.
In het gebied tussen de Grote Steenweg (Berchem) en de blauwe zone Sport (Deurne Noord), wordt betalend parkeren ingevoerd.
Zone Sport wordt uitgebreid door de 2 bestaande blauwe zones met elkaar te verbinden, met een uitbreiding naar de zone ten zuiden van de Groenendaallaan tot aan de R1 en de zone tussen de Confortalei - Ter Heydelaan - Te Couwelaarlei - Lakborslei.

In de betalende zones zal het donkergele tarief worden ingevoerd (0,50 euro per uur en 2,70 euro voor een dagticket), waarbij de eerste 120 minuten gratis geparkeerd kan worden (net zo lang als in de blauwe zones).  

In de buurt van de twee evenementenzones (zone Expo en zone Sport), blijft de blauwe zone van kracht. De huidige blauwe zones Gitschotellei, Turnhoutsebaan en Herentalsebaan worden mee opgenomen in de nieuwe betalende zone. Het winkelstraatparkeren blijft van kracht in alle winkelstraten: tijdens de winkeluren kan er niet onbeperkt geparkeerd worden met bewonersvergunningen.

Rond de stad zijn verschillende park-and-rides beschikbaar die momenteel ook worden uitgebreid. Dit is de ideale parking voor pendelaars die verder met het openbaar vervoer of (elektrische) (deel)fiets naar de binnenstad willen reizen. Door de 20e eeuwse gordel betalend of blauwe zone te maken, zullen meer en meer pendelaars aangemoedigd worden om gebruik te maken van de park-and-rides waardoor de woonwijken worden ontlast. Na de invoering van het betalend parkeren, blauwe zones en bewonersparkeren zullen de meldingen van de bewoners nauwgezet opgevolgd worden. Indien nodig wordt het gebied nog uitgebreid.  

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is