‘Missing links’ op belangrijke fietsroutes aangepakt

Op 1 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

De stad Antwerpen moedigt bezoekers, bewoners en pendelaars aan om tijdens de grote wegenwerken in en rond de stad op een andere manier naar de stad te komen. Onder meer de fiets is hiervoor een alternatief. De stad zal daarom verder investeren om de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes, zoals de fietsostrades naar de stad, het Ring- en Singelfietspad en de districtenroute, weg te werken. Zo verhogen het fietscomfort en de veiligheid van de gebruikers op deze routes.

Vandaag, maar ook de volgende jaren, zijn er verschillende grote wegenwerken in er rond de stad. Deze hebben een grote impact op alle weggebruikers. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Investeren in een breed flankerend beleid - zoals het voorzien in veilige fietspaden en voldoende fietsenstallingen of inzetten op slimme mobiliteit met webapplicaties en parkeergeleiding - is cruciaal om de hinder van deze werken op te vangen. Zo houden we Antwerpse regio bereikbaar voor iedereen.”

Inzetten op de fiets

De volgende jaren wordt er fors geïnvesteerd in het wegwerken van de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes, zoals de fietsostrades naar de stad, het Ring- en Singelfietspad en de districtenroute. Vanuit het fietsbeleidsplan zijn een aantal concrete projecten geselecteerd, waarvan sommige nauw verbonden zijn met de werken die vandaag al uitgevoerd worden, zoals de aanleg van de Noorderlijn.  Andere vervolledigen de bestaande routes of werken knelpunten op de routes weg. Ook de aansluitingen van de grote invalswegen op de Singel worden aangepakt om deze kruispunten voor zowel voetgangers als fietsers veiliger en comfortabeler te maken.

Het Singelfietspad en het Ringfietspad zijn twee belangrijke fietsassen rond de stad. Een groot deel van het Singelfietspad ten zuiden van de Stenenbrug is ondertussen vernieuwd. De fietspaden ten noorden worden mee gerealiseerd met de heraanleg van de IJzerlaan, Slachthuislaan, de Noordersingel en Turnhoutsepoort. De kruispunten in het zuidelijke deel zijn vandaag nog grote knelpunten op deze route. Deze zijn echte toegangspoorten tot de stad en trekken bijgevolg veel verschillende gebruikers aan. De stad hertekent samen met AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) enkele kruispunten op de Singel waaronder de Grote Steenweg en de Plantin en Moretuslei. Zo worden deze kruispunten veiliger, comfortabeler en overzichtelijker voor alle gebruikers.

“Voor het Ringfietspad wordt gekeken waar de route korter kan door bijvoorbeeld onder de Stenenbrug of Grote Steenweg door te gaan. Zo wordt de route niet alleen korter maar ook een stuk veiliger door het vermijden van deze drukke kruispunten”, aldus schepen Koen Kennis.

Op de verschillende fietsostrades worden voornamelijk de ontbrekende stukken versneld aangelegd, zoals de fietsverbinding tussen de Groenendaallaan en de Manchesterlaan op de fietsostrade naar Essen. Op de fietsostrade naar Mechelen start in augustus de bouw van de fietsbrug die een verbinding maakt tussen het fietsparkeergebouw en de Posthofbrug over het drukke kruispunt met de Binnensingel. Op de districtenroute, een fietsroute rond de stad langs de buitenkant van de Ring, wordt onder andere de Fruithoflaan voorzien van een fietspad.

Maar ook het doortrekken van deze grote assen tot in het centrum van de stad is van groot belang. Zo komen de fietsostrades vanuit Essen, Herentals en langs de A12 samen aan de nieuwe fietsbrug aan de IJzerlaan. Via een aaneenschakeling van fietsstraten kan men vanuit de Samberstraat via de Lange Dijkstraat doorfietsen naar de Gemeentestraat. Ook via de parallel-as ten noorden van de Turnhoutsebaan geraken fietsers veilig en vlot vanop het Singelfietspad naar het centrum van de stad.

Van plan naar uitvoering

De komende drie jaar worden de belangrijkste projecten op deze grote fietsroutes gerealiseerd. Vandaag is de stad volop bezig om de plannen verder uit te werken tot uitvoerbare dossiers. Afhankelijk van het project wordt er nauw samengewerkt met de districten, de provincie Antwerpen, AWV en BAM.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is