U bent hier
Ontwerp Borsbeeksebrug goedgekeurd
De ontwikkeling van de site Post X is volop aan de gang. In deze plannen zijn ook maatregelen opgenomen om de mobiliteit rond de site voor zowel voetgangers, fietsers als automobilisten te verbeteren. Op basis van deze plannen is er een ontwerp opgemaakt voor de herinrichting van de Borsbeeksebrug. Het college keurde vandaag dit ontwerp goed.
“Met de verdere ontwikkeling van de site Post X werkten vastgoedontwikkelaar IRET en de de stad Antwerpen samen een aantal nieuwe maatregelen uit langs de Borsbeeksebrug”, aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Op basis hiervan heeft de stad een ontwerp opgemaakt voor de herinrichting van de volledige brug, waarbij de infrastructuur wordt geoptimaliseerd voor elke weggebruiker.”
Nieuwe fietspaden op de Borsbeeksebrug
Aan de zuidkant komt een dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed, zo kunnen de pendelaars en de bezoekers van Post X vlot het Singel- en Ringfietspad bereiken. Aan de noordkant komt een enkelrichtingsfietspad van 2,5 meter breed.
Om de veiligheid van de fietsers nog verder te verbeteren wordt de afslag vanop de Binnensingel naar de Borsbeeksebrug mee opgenomen in de lichtenregeling van het volledige kruispunt.
Autoverkeer op de Borsbeeksebrug
Op de brug zijn er twee rijstroken voor het verkeer komende vanop de Binnensingel. Eén rijstrook om de site Post X te bereiken en één rijstrook richting Gitschotellei. Vlak voor het kruispunt met de Gitschotellei kunnen de automobilisten terugdraaien richting Singel. Verkeerslichten zorgen voor een veilige doorgang van de tram. Aan het kruispunt zelf zijn er 2 opstelstroken richting Gitschotellei en een vrije afslagstrook richting Diksmuidelaan.
Voor het verkeer richting Singel zijn er 3 rijstroken voorzien op de brug. Aan het kruispunt met de Binnensingel komen 2 afslagstroken richting zuiden en een extra busstrook richting noorden.
Ruimte voor touringcars en wachtende bussen van De Lijn
Op de brug is aan de noordkant parkeerplaats voorzien voor touringcars. Om conflicten tussen buspassagiers en fietsers te vermijden ligt het voetpad hier vlak naast de parkeerstrook en het fietspad aan de buitenkant van de brug. Naast het fietspad komt ook een strook groen over de brug, als verbinding tussen de groenzones aan de binnen- en de buitenzijde van de Ring. Langs de Minerva-site, op de hoek van de Borsbeeksebrug en de Binnensingel komt een kleine wachtzone voor de buspassagiers met enkele banken. Er wordt ook meer groen aangelegd op de Minerva-site. Aan beide kanten van de brug blijven autoparkeerplaatsen beschikbaar.
Langs de huidige middenberm komen wachtzones voor de bussen van De Lijn. Op de middenberm zelf komt aan de beide kruispunten meer groen. In totaal komen er een 15-tal bomen bij.
Uitvoering van de werken
Eind 2017 worden de eerste ingrepen op de brug uitgevoerd, zoals de mogelijkheid om op het einde van de Borsbeekbrug terug te draaien richting Singel en de extra afslagstrook richting Binnensingel. Midden 2018 worden de fietspaden aangelegd en worden de andere ingrepen uitgevoerd. De werken op het kruispunt met de Binnensingel zullen pas in 2019 gebeuren, samen met de aanleg van de Singel zelf.
Voor de uitvoering van de herinrichting van Borsbeeksebrug, alsook de herinrichting van de Posthofbrug en de Binnensingel (het stukje tussen de beide bruggen) heeft de stad een overeenkomst afgesloten met de Vlaamse overheid om alle werken optimaal op elkaar af te stemmen.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit