Ontwerp P+R Bosuil klaar

Op 13 november 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parkeerbeleid

De komende jaren gaan er heel wat grote infrastructuurwerken van start in en rond Antwerpen. Tijdens deze werken wil de stad weggebruikers aanmoedigen om het openbaar vervoer te gebruiken om het centrum te bereiken. Hiervoor verhoogt ze het huidige aantal park and rides rond Antwerpen. Het college keurt vandaag het definitieve ontwerp voor de eerste park and ride goed, ‘P+R Bosuil’.

De eerste park and ride komt aan de Bosuil in Deurne, op het grasveld op de hoek van de Alfons Schneiderlaan en de Vic Meesstraat. Vandaag wordt dit grasveld al ingezet als parking bij thuiswedstrijden van Royal Antwerp FC. Dat blijft ook in de toekomst zo. Op wedstrijddagen is de parking voorbehouden voor supporters, op de andere dagen wordt het een openbare park and ride. Deze park and ride zal plaats bieden aan 123 wagens en ligt op 200 meter van de tramhalte

‘Deurne Antwerp Stadion’. De parking is bereikbaar via de Vic Meesstraat, zo is er minder hinder voor het doorgaand verkeer op de Alfons Schneiderlaan. Voetgangers kunnen via de Alfons Schneiderlaan de parking bereiken. In het ontwerp is er veel aandacht besteed aan een natuurlijke infiltratie van het regenwater. Zo worden de parkeerplaatsen uitgevoerd in grasbetondallen en de rijstrook in waterdoorlatende klinkers. Voor personen met een beperking worden er zes parkeerplaatsen met gewone klinkers voorzien. Tussen de parkeerstroken komt een groenstrook met lage planten. Op het terrein worden ook tien eiken en tien lindes geplant. De parking wordt tegen de zomer van 2016 in gebruik genomen. Bezoekers en pendelaars kunnen dan hun auto op deze park en ride achterlaten tijdens de werken aan het kruispunt Schijnpoort en andere infrastructuurwerken. "In het kader van de geplande werven willen we zowel de Antwerpenaar als de bezoeker van de stad doen nadenken over zijn mobiliteit", aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. "Het zal bij momenten gemakkelijker zijn om de wagen op een park and ride achter te laten en verder de tram of een ander vervoersmiddel zoals de fiets te verkiezen om het stadscentrum te bereiken."

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is