Ontwerp Tunnelplaats en Ankerrui is klaar

Op 13 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het definitieve ontwerp voor de heraanleg van de Tunnelplaats en de Ankerrui is klaar. Vanaf het

najaar van 2017 worden beide volledig heraangelegd. De werken lopen samen met de heraanleg

van de Italiëlei binnen het project Noorderlijn. Zo kunnen de werken optimaal op elkaar

afgestemd worden. De Waaslandtunnel blijft gedurende de hele heraanleg bereikbaar.

Een vlotte doorstroming

De stad bekeek met het district Antwerpen en met haar mobiliteitspartners (De Lijn, Agentschap

Wegen en Verkeer) de huidige circulatie van en naar de Waaslandtunnel. Om die te verbeteren en

de tunnel optimaal aan te sluiten op de Leien en de Scheldekaaien stelt ze enkele ingrepen voor.

Ook het bestaande ontwerp voor de Italiëlei wordt in functie van een betere circulatie naar de

Waaslandtunnel aangepast op het stuk tussen de Tunnelplaats en de Koeikensgracht.

Verkeer van en naar de Waaslandtunnel

Verkeer komende van de Leien

Op de Leien komen er ruime afslagstroken richting Tunnelplaats. Een goede afstelling van de

verkeerslichten zorgt voor een vlotte doorstroming. Om de Scheldekaaien te bereiken rijden

auto’s via de Tunnelplaats naar de Ankerrui en zo door naar de Oude Leeuwenrui en de kaaien.

Verkeer komende van de Kaaien

Om de Waaslandtunnel te bereiken nemen automobilisten vanop de Oude Leeuwenrui de

Ankerrui aan de noordkant. Via de Koeikensgracht, die enkelrichting is naar de Leien, komen ze

op de afslagstrook op de Italiëlei naar de Tunnelplaats.

Om de Leien te bereiken nemen ze vanop de Oude Leeuwenrui de Ankerrui aan de zuidkant en

komen zo op de Tunnelplaats. Hier kunnen ze zowel naar het noorden als naar het zuiden afslaan

op de Italiëlei.

Verkeer komende uit de Waaslandtunnel

Verkeer komende van Linkeroever beschikt in totaal over 4 voorsorteerstroken zodat auto’s vlot

naar het noorden en het zuiden kunnen op de Leien en zo verder naar de stad.

Verkeer tussen de Leien en de Scheldekaaien langs de Ankerrui

Verkeer tussen de Scheldekaaien en de Leien en omgekeerd blijft mogelijk via de Tunnelplaats en

de Ankerrui. Het gemotoriseerd verkeer wordt daar in de toekomst wel zoveel mogelijk

gescheiden van de fietsers en voetgangers.

Meer ruimte voor voetgangers en fietsers

De Ankerrui krijgt aan beide kanten brede voetpaden, plekjes om rustig te zitten en een

dubbelrichtingsfietspad. Een groene verhoogde berm tussen de drukke Tunnelplaats en de

Ankerrui zorgt voor meer rust voor zowel voetgangers als fietsers.

Het kruispunt van de Oude Leeuwenrui wordt een stuk compacter. Fietsers kunnen aan beide

zijden van de tunnelmond via een dubbelrichtingsfietspad naar de Leien. Om de veiligheid op het

kruispunt te verhogen, krijgen fietsers een eigen fase binnen de lichtenregeling. Daarnaast wordt

ook de doorstroming van gemotoriseerd verkeer beter: een compact kruispunt betekent ook een

langere groenfase.

“De aansluiting van de Waaslandtunnel op de Italiëlei is een belangrijk kruispunt op de

noordelijke Leien”, zegt schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Samen met de heraanleg van de

Italiëlei wordt ook de Tunnelplaats en de Ankerrui aangepakt. De circulatie wordt aangepast om

een optimale doorstroming tussen de Leien, de Scheldekaaien en de Waaslandtunnel te

verzekeren. En de ruime voet- en fietspaden maken van de Ankerrui een aangename plek voor

iedereen.”

Voorontwerp inkijken op 8 februari

Op woensdag 8 februari 2017 is iedereen doorlopend welkom tussen 15 en 18 uur in het infopunt

Noorderlijn om het voorontwerp in te kijken. Het infopunt bevindt zich in de Theaterbuilding,

Italiëlei 122, 2000 Antwerpen.

Online zijn de plannen te raadplegen op www.antwerpen.be/tunnelplaats.

Volgende stappen en fasering van de werken

Nu het definitief ontwerp klaar is, kan de stad een bouwaanvraag indienen en een aannemer

zoeken. Zo kan de heraanleg nog dit najaar van start gaan.

De fasering van en de doorstroming tijdens de werken is nog niet gekend. De stad onderzoekt

momenteel hoe de werken best verlopen om de Waaslandtunnel altijd bereikbaar te houden.

Uiteraard gebeurt dat ook in afstemming met de werken aan de Italiëlei.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is