Opening tweede deel Schengenplein

Op 28 april 2023, over deze onderwerpen: Stadsontwikkeling

Ponton, shelter, zitbanken en waterspeeltuin aan Kattendijkdok

Vandaag opende het tweede deel van het Schengenplein, aan de zuidoostelijke zijde van het Kattendijkdok. Eerder openden daar ook al een deel van de heraangelegde New Yorkkaai en de nieuwe Tallinnstraat. Stad Antwerpen en AG Vespa vormden zo de volledige site om tot een ideale locatie om te verpozen aan het water.

Het Schengenplein is door PTArchitecten en Sweco ontworpen als een groen en autovrij wijkplein voor de Cadixwijk. Het ligt op de voormalige parking van het oude douanegebouw, en het eerste deel opende in 2017.

Uitbreiding tot aan het water

Het tweede deel van het plein is nu verder uitgebreid met 4.800 vierkante meter tot aan het water. Het kreeg bomen, groenvakken, een waterspeeltuin, zitbanken en een zeer ruim ponton in het Kattendijkdok. Dat houten ponton bestaat uit een grote trappenpartij van terrassen en hellende vlakken, waar het aangenaam vertoeven is. De voormalige Zieglerloods is deels bewaard en voorzien als shelter op het plein, met aan de waterkant een glazen wand als beschutting tegen de wind. Daarbij zijn het authentieke dakgebinte en de kolommen van de hangar gerecupereerd.

Schepen voor stadsontwikkeling Annick De Ridder: “Het met maar liefst 4.800 vierkante meter uitgebreide Schengenplein illustreert perfect hoe we de stad aan sneltempo vergroenen en verblauwen. Het Schengenplein loopt nu helemaal tot aan het water en is ‘afgekruid’ met groenvakken, extra bomen, een waterspeeltuin, de nodige zitbanken en - als kers op de taart - een prachtig houten ponton met grote trappenpartij aan het Kattendijkdok. De voormalige Zieglerloods schittert bovendien in een nieuw jasje als shelter op het plein. De Antwerpenaar wordt zo getrakteerd op een groene en aangename wandel- en verblijfsruimte met zicht op het water.”

New Yorkkaai als groene verblijfsruimte

Het zuidelijk deel van de New Yorkkaai werd al heraangelegd, tot een autovrije, groene en aangename wandel- en verblijfszone met zicht op het water. Die bestaat uit:

Een wandelzone langs de dokrand in blauwe hardsteen en kasseien, die ook de toegangszone is voor de verschillende ligplaatsen van riviercruises en rondvaartboten en voor de hulpdiensten. Deze zone is voornamelijk bedoeld voor voetgangers en maritieme bezoekers.
Een centrale groenzone als verblijfsruimte om te ontspannen, spelen, sporten, picknicken of uit te rusten op beweegbaar zitmeubilair op de oude sporen, en met plaats voor evenementen of pop-ups. De verschillende groenvakken zorgen niet enkel voor extra groen maar ook voor schaduw en beschutting tegen de wind. Ze dienen bovendien als regentuinen voor waterberging.
Een circulatie- en ontsluitingszone langs de gebouwen, met ruimte voor terrassen. Deze zone, in gezaagde kasseisteen, is ook toegankelijk voor het laden en lossen tijdens venstertijden. De toegang tot deze zone wordt beperkt door onder meer verdwijnpalen. Ze kan ook als fietscomfortzone functioneren als alternatief voor het wandelpad in blauwe hardsteen en de fietsas op de Kattendijkdok-Oostkaai.

Het aanwezige maritieme erfgoed, zoals de meerpalen en sporen, is maximaal behouden en geïntegreerd in het nieuwe openbaar domein.

In het noordelijke deel van de New Yorkkaai zijn de plantvakken en bomen over de volledige lengte aangelegd, om een homogeen geheel te vormen langs de kade. De verdere aanleg van de publieke ruimte in deze zone is gepland voor een volgende fase.

Tallinnstraat

De nieuwe verbinding tussen de New Yorkkaai en de Kattendijkdok-Oostkaai, de Tallinnstraat, is een doodlopende straat. Ze is ingericht als woonerf met toegang tot de ondergrondse parkings van de gebouwen en de laad- en loszone op de kade.

Districtsburgemeester van district Antwerpen Paul Cordy: “Met de voltooiing van het Schengenplein wordt Antwerpen nog een beetje meer een stad aan het water. Je ziet hier meteen alles wat Antwerpen te bieden heeft: zicht op de moderne haven die zich steeds verder ontwikkelt, de nabijheid van ons maritiem erfgoed dat onze stad groot heeft gemaakt, en bruisende nieuwe, groene woonwijken waar iedere andere stad jaloers op is.”

Annick De Ridder - Schepen bevoegd voor haven, stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en patrimonium en voorzitter van AG Vespa

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is