U bent hier
Passantentellingen bevestigen populariteit Smaakmeesters en winkelzondag
Uit de passantentellingen van het voorbije weekend blijkt opnieuw dat Antwerpen populair is bij shoppers, bezoekers van evenementen en toeristen. Zowel handelaars als bezoekers spreken van een topweekend. De start van het culinaire festival Smaakmeesters in combinatie met het Antwerp Fashion Weekend en met de maandelijkse winkelzondag zorgde het voorbije weekend opnieuw voor een bruisende stad.
Shoppers en bezoekers tellen via wifisensoren
Een van de methodes om tellingen te doen is via de bluetooth- en/of wifisignalen die mobiele toestellen uitzenden. Die lokaal geregistreerde signalen worden volgens een door de Privacycommissie goedgekeurde methode anoniem verwerkt.
Sinds 2013 zijn er 3 meetpunten voor deze signalen in het centrum van Antwerpen. Na een succesvolle test werden in 2016 22 nieuwe meetpunten toegevoegd. Dankzij deze gegevens krijgt de stad Antwerpen een beter zicht op de drukte in de winkelstraten, het effect van de solden en de maandelijkse winkelzondag, en diverse evenementen in de binnenstad.
Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand: “Dit weekend was het opnieuw over de koppen lopen ondanks de mindere weersomstandigheden. De meeste telpunten kenden een gevoelige stijging in passanten. Dit werd bevestigd door heel wat handelaars die spraken over de beste winkelzondag van 2017! Heel veel bezoekers lieten ook hun appreciatie blijken over het Smaakmeestersfestival met een geslaagd proevertjesweekend.”
Enkele resultaten:
• Op het telpunt aan de Meir (ter hoogte van INNO) zagen we zondag maar liefst een stijging van 34% in het aantal passanten tov dezelfde zondag vorig jaar. Er werden meer dan 75.000 passanten geteld. Ook de Korte Gasthuisstraat zag zondag haar passanten stijgen met 43% tov vorig jaar. Daar werden meer dan 31.000 bezoekers geteld. Het telpunt aan de Steenhouwersvest deed het zelfs nog beter met een stijging van 79%.
• Zaterdag bleek opnieuw een zeer populair shopping moment: op het telpunt aan de Meir (ter hoogte van INNO) werden er zaterdag bijna 76.000 passanten geteld.
Zowel de deelnemende horecazaken als de bezoekers spraken van een geslaagde start van het Smaakmeestersfestival.
Graham Herbert en ambassadeur Naushad Rahamat van Cocktails at Nine lichten dit toe: “Onze workshops, onder meer op de Groenplaats, waren druk bezocht. Het publiek was zeer betrokken en enthousiast en nam actief deel aan de sessies. Er waren dit weekend bijzonder veel bezoekers in de stad. Het was goed om zien dat veel mensen met een boekje in de hand rondliepen. Conclusie: Smaakmeesters bracht heel wat mensen binnen in de deelnemende zaken.”
Bruisend Antwerp Fashion Weekend
Het Antwerp Fashion Weekend zit er op. Na de laatste modeshow op de Wapper werden uit de grote groep van gelegenheidsmannequins twee nieuwe gezichten gekozen voor de campagne van de volgende editie van het Antwerp Fashion Weekend dat in 2018 zal plaatsvinden. Massimo en Maureen werden door de jury gekozen en winnen een reis naar Parijs inclusief fotoshoots dankzij Models on Stage, evenals een ‘Cadeaubon Antwerpen’ ter waarde van 100 euro.
Nico Volckeryck kijkt tevreden terug op het voorbije weekend met een mooie tentoonstelling van de laatstejaarsstudenten Juwelenontwerp van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, een boeiend congres met meer dan 250 retailers van over heel Vlaanderen en modeshows op 8 verschillende locaties, dit in samenwerking met meer dan 100 winkels.
“De meeste winkels spreken van hun beste koopzondag van het jaar. Blijkbaar komt de shopper toch nog van achter zijn computer en koopt hij ook in de fysieke winkels als wij hen een beleving aanbieden. Dit sterkt ons in het meer inzetten op beleving in onze stad,” aldus Nico Volckeryck, voorzitter Unizo Antwerpen Stad.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand