‘Podiumbeesten’ geeft het nieuwe podiumseizoen in Antwerpen een kickstart 

Op 30 juli 2024, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Antwerpen staat gekend als dé podiumstad van Vlaanderen, met een rijk aanbod in verschillende genres. Ter ondersteuning van de podiumsector lanceert de stad een activatiecampagne onder de noemer ‘Podiumbeesten’.  Cultuurliefhebbers kunnen tickets voor een voorstelling met exclusieve extra’s winnen. Enkele bekende Antwerpse podiumgezichten werken mee aan de campagne die van start zal gaan eind augustus.   

Verschillende cultuursectoren in Antwerpen hebben een eigen promotiemoment, waarop zij extra aandacht en ondersteuning krijgen vanuit de stad: Erfgoeddag, Museumnacht, (Jeugd)boekenmaand, Antwerp Art… Voor de podiumsector ontbrak nog zo’n specifiek moment. De stad wil de Antwerpse podiumsector bij de start van het nieuwe culturele seizoen ‘24-’25 dus een extra stimulans geven.  

Initiatief in samenwerking met podiumsector  

Schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud: “Via deze activatiecampagne willen we Antwerpen als dé podiumstad in Vlaanderen op de kaart zetten, en de ticketverkoop een boost geven voor alle deelnemende podiumhuizen. Tegelijk willen we met Podiumbeesten ook een nieuw publiek laten kennismaken met het rijke cultuuraanbod in Antwerpen. De podiumsector werd door de stad bevraagd naar de invulling van dit initiatief en betrokken bij de verdere uitwerking van de campagne die eind augustus van start gaat.”

Bekende Antwerpse podiumgezichten  

Vier bekende Antwerpse podiumgezichten zullen het aanbod in Antwerpen promoten: Sven De Ridder, Helle Vanderheyden, Malik Mohammed en Dimitri Leue.

Deze bekende gezichten vertegenwoordigen een bepaald smaakprofiel van podiumbezoekers. Een aantal dieren staan symbool voor dit smaakprofiel: zo is Sven De Ridder Lachende Leeuw, Helle Vanderheyden Vrolijke Vlinder, Malik Mohammed Sierlijke Zwaan en Dimitri Leue Experimentele Beer. Via een ludieke test komen mensen te weten bij welk profiel ze het meest aansluiten en welk podiumaanbod dus helemaal op hun lijf geschreven is. Via een wedstrijdvraag maken ze bovendien ook kans om gratis tickets voor een voorstelling te winnen of een unieke belevingsactie. Dat kan bijvoorbeeld een try-out van een voorstelling zijn, een meet-and-greet met een acteur, een rondleiding achter de schermen of een gratis drankje. 

Van gevestigde namen tot amateurgezelschappen  

Er nemen heel wat podiumhuizen deel aan de activatiecampagne, van gerenommeerde huizen over schouwburgen en cultuurcentra tot kleinere (amateur)gezelschappen en steunpunten. Er doen een 40-tal organisaties mee met meer dan 100 voorstellingen, onder andere AMUZ, Arenberg, DE SINGEL, Fakkeltheater, hetpaleis, Monty, Opera Ballet Vlaanderen, Rataplan, Schouwburg Noord en Trix. De sector kon zelf mee nadenken over de uitwerking van de campagne en bepalen hoe ze de belevingsacties wilden en konden organiseren in eigen huis.   

Niet voor publicatie - Save the date  

Op donderdag 29 augustus om 11 uur zal er een kick-offmoment van Podiumbeesten voor de pers plaatsvinden in het Fakkeltheater. Meer info volgt. 

Nabilla Ait Daoud - Schepen voor cultuur, stad Antwerpen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is