Provincie Antwerpen stimuleert duurzaam woon-werkverkeer met 107 frisgewassen fietsen

Op 16 september 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De provincie Antwerpen trakteert vandaag 107 fietsende medewerkers op een gratis VeloWash. Een frisse start van de Week van de Mobiliteit. 51% van onze medewerkers fietst, voor het hele traject of deels, naar het Provinciehuis. Dit mooie resultaat verdient af en toe een extra beloning. Met een blinkende (lease)fiets verloopt het woon-werkverkeer deze week nét wat properder.

Tijdens de Week van de Mobiliteit staan er heel wat fietsvriendelijke en duurzame activiteiten op het programma en de provincie Antwerpen doet mee. Vandaag krijgen 107 fietsende collega’s een verfrissende VeloWash. Bij de ondergrondse fietsenstalling van het Provinciehuis staan twee installaties klaar. De VeloWash is een milieuvriendelijke 'carwash voor je fiets' met minimaal watergebruik, soepele borstels en ecovriendelijke zeep. In enkele minuten is je fiets weer schoon.

Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, liet ook zijn fiets wassen: “Met deze actie bedanken we onze collega’s voor hun duurzame keuze voor de fiets. Met een schone en goed onderhouden fiets starten we de Week van de Mobiliteit op een sterke manier. Een verzorgde fiets vergroot de veiligheid en levensduur én ondersteunt ons ambitieuze doel om 80% van ons woon-werkverkeer duurzaam te maken. We blijven ook andere werkgevers ondersteunen met begeleiding en advies om hen te helpen duurzame mobiliteitsoplossingen te implementeren via het provinciaal Mobiliteitspunt.”

Gedeputeerde Luk Lemmens laat zijn fiets wassen - Copyright: provincie Antwerpen, fotograaf: Koen Fasseur

Duurzaam woon-werkverkeer

Momenteel komt 74% van de provinciale medewerkers duurzaam naar het Provinciehuis. Met een intern bedrijfsvervoerplan blijft de provincie inzetten op het verder verduurzamen van het woon-werkverkeer van haar medewerkers. Het ambitieuze doel is 80% duurzaam woon-werkverkeer. Het telewerkbeleid dat enkele dagen thuiswerk mogelijk maakt voor de meeste personeelsleden, speelt hier ook een rol. De duurzaamste manier van verplaatsen, is natuurlijk simpelweg niet verplaatsen.

Provincie Antwerpen ondersteunt werkgevers

Naast het stimuleren van de eigen medewerkers als voorbeeldfunctie, ondersteunt de provincie ook andere werkgevers om in te zetten op duurzaam woon-werkverkeer. Het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen (PMP) begeleidt en adviseert werkgevers die een Pendelfondssubsidie aanvragen. Ze kunnen ook een gratis mobiscan aanvragen voor gedetailleerde inzichten en advies over hun woon-werkverkeer.

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit