Sinksenfoor krijgt positieve evaluatie

De Sinksenfoor vond dit jaar voor het eerst plaats op Spoor Oost. Om dat mogelijk te maken,  stelde de stad onder meer een nieuw foorplan op, nam ze bijkomende mobiliteitsmaatregelen en besteedde ze extra aandacht aan een communicatiecampagne. Nu evalueerden alle betrokken stadsdiensten deze eerste editie positief: de Sinksenfoor kan volgend jaar opnieuw op Spoor Oost plaatsvinden. Binnenkort volgt ook een evaluatie met de foornijveraars om te informeren naar hun ervaringen en suggesties.

De eerste editie van de Sinksenfoor op de nieuwe locatie Spoor Oost bracht veel volk op de been. Op basis van gsm-gebruik heeft Mobistar in 8 weken tijd 793 749 bezoekers gemeten die afzakten naar Spoor Oost. Dat is een lichte daling van 6% tegenover 2014. Toen waren er 840 721 bezoekers, blijkt ook uit de meting van mobiele data.

Opstelling en heraanleg

Toezichters die dagelijks op het terrein aanwezig waren en zo feedback kregen van heel wat bezoekers, meldden dat bezoekers de opstelling van de Sinksenfoor over het algemeen als positief hebben ervaren. De langgerekte rechthoek en twee rijen langs de buitenzijde zorgden voor een overzichtelijke foor.

Op dit moment is de heraanleg van het terrein volop bezig. Volgens de huidige planning zullen de werken eind maart 2016 eindigen. Tegen de volgende Sinksenfoor zal het terrein dus opnieuw klaar zijn om de foornijveraars en bezoekers te verwelkomen. Dankzij die heraanleg kan de stad inspelen op enkele aandachtspunten die dit jaar werden vastgesteld. Zo bekijkt de stad waar er meer rustpunten mogelijk zijn om de foor nog aantrekkelijker te maken. Bovendien wordt bekeken of smallere wandelgangen kunnen bijdragen tot een gezelligere beleving.

Oostelijke ingang best gebruikt

De site Spoor Oost is bereikbaar via twee ingangen: een noordelijke en een oostelijke ingang. De noordelijke ingang was ingericht als de hoofdingang maar die gebruikten bezoekers relatief weinig. Ze stapten door tot aan de oostelijke ingang. Dat resulteerde in een grotere verkeersdrukte op de Singel. Volgend jaar wordt de hoofdingang dus beter zichtbaar.

Foorbezoekers namen vaak de tram

Het openbaar vervoer was een goed gebruikt vervoermiddel voor de foorbezoeker: in totaal kwam 22,7% van de bezoekers met tram of bus, de meesten met de tram. De halte wordt bediend door 5 tramlijnen die verbonden zijn met Park & Rides zoals Keizershoek, Linkeroever en Metropolis.

Fietsers konden hun fiets stallen op de daarvoor voorziene plekken aan de noord- en zuidingangen. De stallingen werden goed gebruikt.

Wie met de auto kwam, kon betalend parkeren op de parkings Slachthuis, Sport en Ten Eekhove. Maar na deze eerste editie blijkt dat bezoekers vooral hebben geparkeerd op de openbare weg. Om parkeeroverlast in de buurt te beperken, hebben politie en Gapa intensief gecontroleerd. De stad bekijkt hoe automobilisten in 2016 beter naar de parkings toegeleid kunnen worden.

De bewegwijzering kan in 2016 beter, zowel voor fietsers en voetgangers als voor auto’s. Op sommige plaatsen waren er te weinig borden, op andere plaatsen waren ze niet goed (meer) zichtbaar.

De P&R-borden worden bij een volgende editie dan weer strategischer geplaatst.

In 2016 meer aansluiting met evenementen in binnenstad

Om bij een volgende editie nog meer bezoekers aan te trekken, bekijkt de stad of er een link gelegd kan worden met grote evenementen in de binnenstad. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid onderzocht om op Spoor Oost  zelf een zone in te richten voor randevenementen.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever; Rob Van de Velde, schepen voor ruimtelijke ordening; Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein en markten & foren en Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is