U bent hier
Slim naar Antwerpen lanceert 3 handige apps voor 3000 spitsmijdingen
3 slimme applicaties zullen samen zo’n 3000 duurzame spitsmijdingen realiseren. Een eerste app, de Olympus Mobility-app, biedt werknemers een totaaloplossing voor het gebruik van verschillende vervoersmodi. TimesUpp, de tweede app, is een persoonlijke reisassistent die waarschuwt voor onverwachte vertragingen en de beste route op de kaart toont, rekening houdende met verschillende factoren. De derde app, SNAPP, leidt de gebruiker tot in het gebouw waar hij moet zijn en gaat daarmee verder dan de meeste andere apps die stoppen aan de voordeur of op de parking. SNAPP laat gebruikers op die manier toe om een beter zicht te krijgen op de totale duur van hun verplaatsing. “Deze 3 apps werden ontwikkeld in het kader van de Antwerpse Marktplaats voor mobiliteit, die deel uitmaakt van Slim naar Antwerpen en inzet op het ontwikkelen van slimme mobiliteitsoplossingen”, aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis.
Olympus Mobility-app brengt verschillende modi in kaart
De Olympus-app biedt werknemers een totaaloplossing voor het gebruik van verschillende vervoersmogelijkheden. Via deze zogenaamde MaaS-applicatie (Mobility as a Service) kunnen gebruikers vervoersbewijzen kopen voor een breed gamma aan vervoersmodi, waaronder de trein, tram, bus of deelfiets. Daarnaast kunnen autogebruikers ook hun parkeerkosten met de app betalen. De werkgever kan zo het mobiliteitsbudget per werknemer eenvoudig opvolgen met slechts 1 factuur voor alle gebruikte vervoersmiddelen. Voor de Antwerpse gebruikers zal de Olympus-app beschikbaar zijn met een menu-optie “Slim naar Antwerpen”, specifiek gericht op de Antwerpse vervoersmogelijkheden.
De Olympus-app is de eerste Belgische app die alle openbaar en gedeeld vervoer in één hand aanbiedt. Daardoor wordt het voor werkgevers en -nemers gemakkelijk om zonder zorgen verschillende mobiliteitsmodi te gebruiken.
Met de Olympus-app nemen de autoleasebedrijven hun verantwoordelijkheid op in de mobiliteitsproblematiek. Vandaag wordt de Olympus-app aangeboden door 4 dienstverleners actief in de sector. Deze providers zullen de Olympus-app aanbieden aan bedrijven in hun huidig klantenbestand en later aan andere bedrijven in de Antwerpse regio. Dit zowel aan autoleasebezitters als niet autoleasebezitters.
TimesUpp, de persoonlijke reisassistent
TimesUpp is een persoonlijke reisassistent die de gebruiker, nog voordat hij aan zijn reis begint, waarschuwt voor onverwachte vertragingen. Deze slimme smartphone app past Smart Planning toe, waarbij favoriete locaties zoals thuis, het werk of de kinderopvang slim worden gecombineerd met de geplande afspraken in de agenda van de gebruiker. TimesUpp berekent automatisch de reistijd en kan dat tot 60 dagen in de toekomst. Vervolgens zet de app de gebruiker aan tot “slimmer” gedrag, bijvoorbeeld vroeger of later vertrekken of op dat moment een alternatief vervoermiddel kiezen voor de auto. Dat kan bijvoorbeeld de fiets, deelfiets of het openbaar vervoer zijn.
TimesUpp waarschuwt de gebruiker als het tijd is om te vertrekken en toont de beste route op kaart. Vanuit de app kan de gebruiker onmiddellijk beginnen navigeren met zijn of haar vertrouwde navigatieapps zoals Google Maps, Waze, Apple-kaarten of zelfs TomTom. Daarnaast houdt TimesUpp ook rekening met de tijd die nodig is om te parkeren.
TimesUpp werd ontwikkeld door Innovactory International, een Nederlands bedrijf dat in Rotterdam ruim 1000 spitsmijdingen realiseerde dankzij de app: “Gebruikers worden niet meer verrast door ernstige vertragingen in het verkeer. Dat komt doordat TimesUpp hen waarschuwt als het tijd is om te vertrekken. Zo kunnen ze nog een slimme keuze maken: vertrekken ze nu of wat later, is er een alternatieve route? Mogelijk kiezen ze vandaag eens voor het openbaar vervoer of de fiets”, verduidelijkt Lucien Groenhuijzen, Algemeen Directeur van Innovactory International b.v.
Slim naar Antwerpen-app (SNAPP), de locatiegebonden reisassistent
Waar veel apps stoppen aan de voordeur of op het parkeerterrein, leidt SNAPP de gebruiker tot aan de stoel. Deze app is speciaal gericht op de locatie en kan zo accurate informatie bieden. Bijvoorbeeld voor ziekenhuizen, cultuurcentra, evenementlocaties en restaurants kan dit een handige service zijn. Gebruikers kunnen de totale duur van hun reis en de route ter plaatse beter inschatten: hoe lang duurt het nog van bus- of tramhalte of het parkeerterrein tot in de vergaderzaal van dat grote conferentiecentrum?
SNAPP werd ontwikkeld door Advier, een Nederlands bedrijf dat in Arnhem-Nijmegen met dezelfde technologie een groot aantal spitsmijdingen heeft gerealiseerd, in samenwerking met Localise, een Belgisch bedrijf dat premium partner van Google Maps is.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De toekomst van het mobiliteitsbeleid in steden zal “smart” zijn. En als men spreekt over nieuwe mobiliteitstoepassingen, wordt er voornamelijk gekeken naar Mobility As A Service, waarbij een platform en/of applicaties volledig gepersonaliseerde en geïntegreerde mobiliteitspakketten aanbieden aan gebruikers. Antwerpen heeft zeer duidelijk de ambitie om hierin te pionieren en een voortrekkersrol te spelen. Ik ben er van overtuigd dat slimme toepassingen gebruikers ertoe (ver)leiden om zelf ook slimme(re) keuzes te maken.”
Duurzame spitsmijdingen vaststellen
Een werkdag kent 2 spitstijden: de ochtendspits van 7 tot 9 uur en de avondspits van 16 tot 18 uur. Over een spitsmijding wordt gesproken als een gemotoriseerd voertuig (personenauto, bestelbus of vrachtwagen) dat dagelijks het infrastructurele knelpunt in een knelpuntgebied mijdt tijdens de spits, daar waar het voertuig dit knelpunt in de periode vóór het gebruik van een alternatief vervoermiddel, wel nog passeerde.
Structurele spitsmijdingen zijn het gemiddeld aantal spitsmijdingen per werkdag berekend over 2 kalendermaanden voorafgaand aan een vooraf bepaalde datum.
Om vast te stellen of structurele spitsmijdingen daadwerkelijk zijn gerealiseerd en structureel van aard zijn, moet de dienstverlener een verificatiemethode voorstellen. De verificatiemethode registreert de voertuigenbewegingen van de klanten die de diensten gebruiken en monitort de veranderingen in de gebruikte modaliteiten, de tijden waarop gereden wordt of het aantal voertuigbewegingen. Op basis van de geconstateerde veranderingen wordt het aantal structurele spitsmijdingen berekend.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit