U bent hier
Stad Antwerpen lanceert handige e-selfservicepunten
De stad Antwerpen ontwikkelt e-selfservicepunten met begeleiding op maat om (nog) niet-digitale burgers verder te helpen bij het gebruik van A-stad en het e-loket.
Positieve tussentijdse evaluatie ‘Loket 2020’
Alle beleidsbeslissingen en wijzigingen inzake digitaal werken worden sinds 1 januari 2014 uitgevoerd onder de noemer 'Loket 2020'. Drie jaar later levert het project ‘Loket 2020’ zeer bemoedigende resultaten op.
“Het aantal fysieke loketbezoeken is de afgelopen drie jaar met een kwart gedaald en die tendens zal zich zeker verderzetten”, zegt burgemeester Bart De Wever. “Het aantal aanvragen via het e-loket kent de afgelopen jaren dan weer een stijging van meer dan 200%. We gaan onze digitale dienstverlening in de toekomst nog versterken. Ook elektronische identiteitskaarten, bewonersvergunningen en rijbewijzen zullen in de loop van dit jaar online aangevraagd kunnen worden.”
Digitale dienstverleningsprojecten in 2017
Om de (nog) niet-digitale burgers beter verder te helpen en te stimuleren in het gebruik van het e-loket wordt ingezet op persoonlijke begeleiding. Ten laatste tegen september 2017 worden er vier projecten gerealiseerd om de (nog) niet-digitale burger extra te ondersteunen:
In alle stadsloketten voorziet de stad Antwerpen in een kwaliteitsvolle e-selfservicezone waar de medewerkers ondersteuning bieden aan de burgers. De stadsloketten van Merksem, Borgerhout en Antwerpen worden als eerste uitgerust met deze
e-selfservicezones.
In het Kiel en Deurne-Noord, twee pilootwijken van het project 'Wijkwerking op maat', worden er e-selfservicepunten opgezet.
In samenwerking met OCMW Antwerpen wordt er in het najaar van 2017 een zelfbedieningszuil ontwikkeld voor een aantal OCMW- en stadsproducten. De zelfbedieningszuil zal op een eenvoudige manier attesten, aktes en afspraken afleveren aan de burger. Dit wordt nog besproken op de OCMW-raad.
A-stad wordt uitgebouwd met een virtueel loket waar de burger via woord (chatfunctie) of beeld ondersteuning bij de e-dienstverlening krijgt. In de toekomst zullen ook andere stedelijke diensten deze functionaliteiten kunnen gebruiken om in contact te treden met de burger.
Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever