Stad Antwerpen stimuleert ‘Park-and-Ride’ met tijdelijke actie P+R-ticket via 4411-app

Op 4 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parkeerbeleid

Park-and-Rides (P+R’s) geven bezoekers de mogelijkheden om hun auto gratis te parkeren aan de rand van de stad en zo de verkeersdrukte in het centrum te vermijden. Aan de P+R kunnen ze overstappen op tram, bus of fiets voor een snelle aansluiting naar het stadscentrum. Om het gebruik van P+R’s te stimuleren, lanceert stad Antwerpen samen met Be-Mobile een tijdelijke actie: automobilisten die hun auto op een P+R parkeren, ontvangen een gratis m-ticket van De Lijn via de app 4411.

Hoe werkt het?

Wie parkeert op één van de negen Park-and-Rides rond Antwerpen kan via deze tijdelijke actie één gratis m-ticket van De Lijn per dag krijgen. Het aanvragen van een ticket gebeurt via de 4411-app van Be-Mobile, bekend als betalingssysteem voor parkeren in de stad. Per 4411-account kan één m-ticket van De Lijn per dag aangevraagd worden. Om hiervan gebruik te kunnen maken, moet men de 4411-app downloaden en een account aanmaken.

Na het ingeven van de nummerplaat, kan men het gratis m-ticket aanvragen en activeren via geolocatie op één van de negen Park-and-Rides. Het m-ticket is geldig gedurende 60 minuten na activatie en kan gecontroleerd worden door een controleur of de chauffeur van het voertuig.

Deze m-tickets via de 4411-app zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt of uiterlijk tot 31 augustus 2019.

Gebruik van P+R’s in combinatie met openbaar vervoer aanmoedigen

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Met deze tijdelijke actie willen we bezoekers en pendelaars stimuleren om hun wagen achter te laten aan de rand van de stad en het openbaar vervoer te gebruiken voor hun laatste kilometers. Dergelijke acties laten mensen op een toegankelijke manier kennismaken met alternatieven en tonen aan dat er ook andere, efficiëntere manieren zijn om naar de stad te komen.”

Ook Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn is tevreden met deze actie om het openbaar vervoer verder te stimuleren. “Wanneer dit proefproject slaagt, kan gekeken worden of het niet nuttig is om rond Antwerpen dergelijke initiatieven verder uit te rollen”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn.

“De meeste mensen kennen 4411 als betaalsysteem voor parkeren”, vertelt Stéphane Jacobs, directeur bij Be-Mobile. “Al meer dan 2 miljoen Belgen maakten gebruik van onze dienst, die momenteel in 59 Belgische steden actief is. Sinds begin vorig jaar is het ook mogelijk om via de 4411-app te betalen voor een m-ticket of een 10-rittenkaart van De Lijn. We werken al langer samen met Slim naar Antwerpen voor de ontwikkeling van de multimodale routeplanner. We zijn dan ook verheugd om dit nieuwe project te mogen testen voor de stad Antwerpen.”

Samenwerking met Slim naar Antwerpen

De actie van Be-Mobile is 1 van de 18 geselecteerde projecten binnen de projectoproep 2017 van de Marktplaats voor mobiliteit, die inzet op slimme mobiliteitsoplossingen in de Antwerpse regio. Deze oproep werd gelanceerd in september 2017. Er werden 18 projecten geselecteerd: 11 gericht op personenmobiliteit en 7 op logistiek. Ze dragen bij aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer. De projecten krijgen van de stad professionele expertise, financiële en communicatieve ondersteuning.

Over Be-Mobile - 4411

Be-Mobile is marktleider op vlak van ‘slimme mobiliteit’ in België en geeft overheidsinstanties, wegbeheerders, autofabrikanten en private ondernemingen de kans om voor reizigers het pad te effenen naar een vlottere dagelijkse mobiliteit.

Be-Mobile maakt gebruik van de kracht van geconnecteerde voertuigen en reizigers om het verkeer 24/7 te monitoren. Be-Mobile helpt verkeersbeheerders in hun taak om het verkeer veiliger en vlotter te doen verlopen. Dit doen ze door gebruik te maken van een unieke combinatie van nieuwe databronnen uit smartphones of rijdende voertuigen.

Indien nodig kunnen deze databronnen gecombineerd worden binnen het Be-Mobile Big Data Platform met data uit wegkantsensoren of bestaande databanken met multimodale info. De krachtige algoritmes en de gebruiksvriendelijke scenario-engine bepalen op elk moment welk mobiliteitsadvies het best kan vertoond worden op variabele verkeersborden, in smartphone apps of op het dashboard van het voertuig. De zorgeloze betalingsafwikkeling met 4411 is één van Be-Mobile’s paradepaardjes.

Verantwoordelijke: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is