Stad geeft subsidies om gebruik van Mobility-as-a-Service te stimuleren

Op 12 juni 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Om deelmobiliteit en ‘Mobilty-as-a-Service’ (MaaS) binnen Antwerpen bekender en populairder te maken heeft de stad een subsidiereglement opgesteld. Bewoners kunnen 10% van hun MaaS-abonnement terugkrijgen (tot maximaal 50 euro per maand). Zo wil de stad haar inwoners stimuleren om er meer gebruik van te maken en zich meer op andere manieren te verplaatsen.

Dit nieuwe initiatief werd vandaag bekendgemaakt op een bijeenkomst specifiek rond Mobility-as-a-Service, georganiseerd door Slim naar Antwerpen en schepen voor mobiliteit Koen Kennis. Een 60-tal mobiliteitsaanbieders (waaronder aanbieders van deelsystemen en openbaar vervoer) en MaaS-providers kwamen samen om de verdere ontwikkeling van het MaaS-ecosysteem in Antwerpen te bespreken en er samen hun schouders onder te zetten. De aanbieders werden aangemoedigd om hun data te delen, met elkaar te integreren en samen te werken.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Als stad willen wij faciliteren, de juiste voorwaarden creëren waarin slimme mobiliteitsoplossingen gegenereerd worden voor de Antwerpenaars en de ruime regio. De grote opkomst op dit netwerkevent en de reacties die ik ontvang, maken duidelijk dat Antwerpen goed bezig is.”

Subsidie als duwtje in de rug

Mobility-as-a-Service (MaaS) bundelt verschillende aanbieders en vervoersmogelijkheden in een app en biedt die zo samen aan de gebruiker aan. Reizigers krijgen zo eenvoudig toegang tot verschillende mobiliteitsmogelijkheden, zoals openbaar vervoer, deelfietsen, taxidiensten, deelauto’s, parkeerfaciliteiten, laadinfrastructuur enzovoort.

Om reizigers te stimuleren MaaS te gebruiken, geeft de stad een subsidie aan inwoners die er gebruik van willen maken in plaats van hun eigen auto. Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Zo  kunnen alle Antwerpenaars mobiliteitsoplossingen op maat samenstellen, gebaseerd op eigen behoeften. De stad helpt hen daarbij. We verplichten de mensen tot niets, maar verleiden hen.”

Inwoners van de stad Antwerpen kunnen gedurende maximaal twee jaar een subsidie krijgen voor gebruik van MaaS-abonnementen. Er gelden daarvoor wel enkele voorwaarden voor de aanvrager:

De aanvrager is inwoner van de stad Antwerpen.
De aanvrager levert uiterlijk bij het begin van de vierde maand na goedkeuring van de subsidieaanvraag de autonummerplaat van zijn eigen wagen in of bezorgt een attest van de werkgever bij inlevering van een salariswagen.
De aanvrager levert uiterlijk bij het begin van de vierde maand na goedkeuring van de subsidieaanvraag een bewonerskaart in die officieel geregistreerd is op zijn/haar naam en domicilie (dit impliceert dat het recht op deze bewonerskaart voor dit gezin op dit adres vervalt zolang de subsidie loopt).
De aanvrager tekent gedurende minstens drie maanden in op minimaal één MaaS-abonnement. Per gezin komen maximaal drie extra MaaS-abonnementen in aanmerking, waarvoor de toekenningsvoorwaarden gelden voor deze subsidieregeling.
De aanvrager neemt minstens één keer per kwartaal deel aan een mini-enquête van de stad Antwerpen, een uitnodiging hiervoor wordt de gebruiker per mail toegestuurd.

Het bedrag van de subsidie wordt bepaald op 10% van het MaaS-abonnement met een plafond van maximaal 50 euro per maand.

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2019 en eindigt op 30 juni 2021.

Meer informatie over hoe de subsidie kan aangevraagd worden en welke MaaS-abonnementen in aanmerking komen, verschijnt in de loop van juni op www.slimnaarantwerpen.be.

Innovatie en modal shift

Om de langetermijnambities van Antwerpen op het vlak van mobiliteit te behalen en om de stad bereikbaar te houden gedurende de werkzaamheden voor de realisatie van De Grote Verbinding worden startende marktpartijen gesteund in hun ontwikkeling en groei naar innovatieve mobiliteitsdiensten.

Om Antwerpen leefbaar en bereikbaar te houden, zet de stad maatregelen in die een modal shift aanmoedigen, van de persoonlijke auto naar meer duurzame alternatieven. De modal shift wordt onder andere gestimuleerd door het aanbieden van verschillende deelvoertuigen en ‘Mobility as a Service’ (MaaS), waarbij niet langer het autobezit centraal staat, maar de verplaatsing van deur tot deur integraal wordt bekeken en geoptimaliseerd.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is