Stad ondertekent inspanningsverbintenis voor duurzamere stedelijke logistiek

Op 25 januari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

In februari zal Antwerpen de ‘Green Deal Duurzame stedelijke logistiek’ ondertekenen, een vrijwillige overeenkomst tussen de Vlaamse overheid en partners om samen een groen project rond stedelijke logistiek te starten. Daarbij stelt Antwerpen 6 acties voor met een positieve invloed op de stad en haar leefbaarheid.

Deze Green Deal is een initiatief van het Belgische netwerk voor duurzaamheid The Shift. De overeenkomst geeft een podium aan interessante projecten en samenwerkingen die bijdragen tot duurzame stedelijke logistiek. De acties hebben minstens een van de volgende vier doelen:

af te leggen kilometers van voertuigen vermijden;
kilometers verschuiven naar een milieuvriendelijker transportmiddel of tijdstip;
afgelegde kilometers schoner maken via zero-emissie voertuigen;
actoren verbinden rond duurzame stedelijke logistiek.

Het gaat om een inspanningsverbintenis tussen de overheid, bedrijven, ngo’s en organisaties waarbij de deelnemers bottom-up initiatieven aanreiken. Er zijn geen subsidies aan verbonden.

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Met deze acties maken we werk van slimme mobiliteitsprojecten om de stedelijke logistiek in Antwerpen efficiënter, veiliger en duurzamer te organiseren en zo de stad bereikbaar en leefbaar te houden.”

6 acties stad Antwerpen

De vele Antwerpse handelszones, bedrijven- en industrieterreinen hebben nood aan goederen om hun bedrijvigheden succesvol te kunnen uitoefenen. Daarnaast produceren zij afval dat de stad uit moet. Verder zorgt de e-commerce voor een stijging van het aantal leveringen aan bewoners. Dat zorgt voor vrachtvervoer in alle soorten en maten. Al dat goederenvervoer heeft een impact op de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad.  Om die logistiek te optimaliseren en verduurzamen dient de stad Antwerpen 6 acties in bij het ondertekenen van deze Green Deal :

1. Proefproject slimme logistiek

Een proefproject rond een slimme ‘microhub’ en/of slimme laad- en loszone. Daardoor verminderen of verdwijnen het aantal gereden kilometers door onder andere koerierdiensten.

2. Opmaak vrachtroutenetwerk

De introductie van vaste (vrachtwagen)routes doorheen de stad en op de invalswegen naar de stad. Het vrachtwagenverkeer bundelt zich zo op de afgesproken grote assen. In woonzones wordt overgeschakeld op kleinschalige, veiligere en meer duurzame transportmodi.

3. Strategisch plan stedelijke logistiek

Het opmaken van een strategisch plan voor stedelijke logistiek, inclusief een actieplan met acties op zowel korte als (middel)lange termijn. Zo kunnen toekomstige acties rond dit thema kaderen binnen een beleidsvisie stedelijke logistiek.

4. Delen van cargofietsen

De stad ondersteunt initiatieven voor het huren en delen van cargofietsen.

5. Structureel overlegplatform met (externe) logistieke stakeholders

Er wordt een structureel overlegplatform opgezet om logistieke stakeholders regelmatig te informeren over initiatieven en ze onderling te verbinden. Zo delen ze eveneens praktijkgerichte feedback.

6. Werkgroep stedelijke logistiek binnen de stad Antwerpen.

Binnen de stad wordt een structurele werkgroep gevormd om de communicatie tussen de verschillende stadsdiensten te versterken en innovatieve logistieke projecten te bevorderen.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is