Stad onderzoekt of Lageweg Hoboken in aanmerking komt voor één van de drie stelplaatsen van De Lijn

Op 8 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Stadsontwikkeling

Het stadsproject ‘Lageweg’ in Hoboken is één van de vijf pilootprojecten van de Vlaamse overheid, waarbij stad Antwerpen en Vlaanderen samen met de verschillende eigenaars aan een nieuwe toekomst van het gebied werken. “De onderbenutte, verontreinigde terreinen worden terug in gebruik genomen. Een mogelijke invulling van het gebied is één van de drie stelplaatsen van De Lijn. Hiervoor wordt een RUP opgestart”, aldus schepen voor stadsontwikkeling Annick De Ridder.

Stelplaats op de Lageweg

“De Lijn wil drie nieuwe stelplaatsen uitwerken in Antwerpen. Voor de locatie hiervan is de keuze gevallen op terreinen nabij Luchtbal (Havanasite) (gecombineerde bus- en tramstelplaats), de luchthaven van Deurne (busstelplaats) en de Lageweg in Hoboken (tramstelplaats). Aan de basis van deze beslissing liggen de minder goede ligging van enkele huidige stelplaatsen en de nood aan meer stallingscapaciteit in functie van de toekomstige groei en samenstelling van de vloot”, verduidelijkt schepen voor mobiliteit Koen Kennis.

Het is de ambitie van De Lijn om op drie locaties een nieuwe stelplaats te bouwen zodat de activiteit in de busstelplaatsen Zurenborg (Pretoriastraat) en Tjalkstraat (2030 Antwerpen) en de tramstelplaats in Hoboken (Jan Van de Wouwerstraat) kan worden stopgezet. Dat zal geleidelijk gebeuren, naarmate de nieuwe stelplaatsen operationeel worden.

In navolging van de hoogdringendheid van de realisatie van de nieuwe tramstelplaats Hoboken wordt besloten tot opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Lageweg.

Opnieuw een bruisend ondernemingsgebied in stedelijke omgeving

“De opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) heeft in essentie twee doelstellingen. Enerzijds wil het RUP het behoud en het versterken van de ruimte voor KMO’s bestendigen. Het RUP geeft prioriteit aan het faciliteren van de realisatie van een tramstelplaats in de noordoostelijke hoek van de Krugerbrug en de Lageweg”, aldus schepen De Ridder. Aan de realisatie van de tramstelplaats is ook een keerlus met tramhalte, onder andere ten behoeve van het naastgelegen Blue Gate Antwerp, gekoppeld. Anderzijds wordt in navolging van het Project Terug In Omloop (TIO) in het masterplan onderzocht om tot een gemengde ontwikkeling te komen in het ganse projectgebied.

De stelplaats zal als hefboomproject functioneren in de transitie naar het vernieuwde ‘ondernemingsgebied in stedelijke omgeving’. Er wordt gestreefd naar een plaats waar de ruimte gedeeld wordt door verschillende gebruikers zodat er een maximale winst aan ruimte is. Op die manier genieten de buurten mee van de vernieuwing van het ondernemingsgebied.

Achtergrondinformatie

De ruimtelijke druk in Vlaanderen is groot, daarom is Vlaanderen gestart met de zoektocht naar nieuwe manieren om de schaarse beschikbare ruimte optimaal in te zetten. De Lageweg is een vernieuwend ruimteproject dat zijn aanloop kende als testcase in Labo XX, het onderzoek naar de vernieuwing en verdichting van de 20ste-eeuwse gordel van Antwerpen en de vernieuwing van het strategisch ruimtelijk structuurplan. De bijzondere troef is de ligging van het gebied en uiteraard de nabijheid van Blue Gate Antwerp.

“De transitie van de ruimte slaagt enkel door in te zetten op een win-win. Dat betekent dat er een nauwe betrokkenheid is met de eigenaars in het gebied. Eén van de volgende stappen is om met de bewoners in dialoog te gaan en hen zo als belangrijke partner in dit proces te betrekken”, besluit schepen De Ridder.

Verantwoordelijke schepen: Annick De Ridder, schepen voor stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is