Tijdelijke verkeersingrepen Alfons Schneiderlaan voor verhoogde verkeersveiligheid

Op 11 september 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Op de Alfons Schneiderlaan in Deurne komen een aantal ingrepen voor veiliger verkeer, voor een proefperiode van 6 maanden die nadien geëvalueerd wordt. Als alles vlot loopt, starten de werken eind november.

Het Antwerpse stadsbestuur keurde maatregelen goed om de verkeersveiligheid op de Alfons Schneiderlaan te verbeteren. Die zijn noodzakelijk omdat deze zone heel wat zware snelheidsoverschrijdingen kent. Zo bleek uit recente metingen dat 50% van de bestuurders meer dan 10 kilometer per uur boven de toegestane snelheid rijdt in de schoolomgeving van het Stedelijk Lyceum Lakbors (campus Bosuil).

De werken omvatten de aanleg van een zebrapad voor de tijdelijke school, rijbaankussens om de snelheid te remmen, een kort stuk middenberm om omzeilen van de rijbaankussens te voorkomen, en duidelijke signalisatie van de schoolzone.

Tijdelijke ingrepen voor veiliger verkeer

De focus ligt vooral op de schoolgaande kinderen. De parkeerbalans in de straat blijft ongewijzigd, en de verkeerspolitie en het districtscollege hebben positief advies uitgebracht.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: "Veiligheid is altijd prioriteit bij de inrichting van straten, en we doen bijsturingen waar nodig. De stad wil met deze maatregelen de veiligheid van voetgangers en fietsers in de Alfons Schneiderlaan verbeteren."

Verdere stappen

De maatregelen worden voor minstens zes maanden ingevoerd. Als alles volgen plan loopt, starten de werken eind november, afhankelijk van de weersomstandigheden. Ze zullen geëvalueerd worden gedurende de proefperiode.

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie