U bent hier
Vanaf 1 juli verbindt gratis veerdienst ‘Sint-Anna’ linker- en rechteroever in Antwerpen
Aan de Sint-Annatunnel in Antwerpen, beter gekend als de voetgangerstunnel, zullen in opdracht van de Vlaamse overheid renovatiewerken uitgevoerd worden. Om de bereikbaarheid van linker- en rechteroever zoveel mogelijk te garanderen, werd voorzien om tijdens de werken een tijdelijke gratis veerdienst in te richten. Op 1 juli 2017 gaat deze veerdienst van start.
In de 17de eeuw was er ter hoogte van het Steen een veerdienst. Deze werd in 1959 stopgezet toen door de ingebruikname van de Sint-Annatunnel (voetgangers) en de Waaslandtunnel (auto’s) het aantal gebruikers drastisch gedaald was.
Momenteel gebruiken per 5 minuten gemiddeld 40 personen de Sint-Annatunnel. De werken aan de Sint-Annatunnel zouden dus een extra belasting op de verkeersstromen in Antwerpen betekenen. Om dit op te vangen werd beslist vanaf 1 juli een tijdelijke gratis veerdienst op te zetten tussen linker- en rechteroever, tussen respectievelijk de overheidssteiger Linkeroever ter hoogte van het Frederik Van Eedenplein en het ponton aan het Steen. Voetgangers, fietsers (geen bromfietsen) en rolstoelgebruikers (onder begeleiding) kunnen gebruikmaken van de veerdienst.
Deze week starten alle voorbereidingen en opleidingen met de bedoeling om de veerdienst in gebruik te nemen vanaf 1 juli 2017 tot aan de verwachte beëindiging van de werken. De volledige renovatie van de liften van de Sint-Annatunnel zelf start nog niet onmiddellijk. Gezien het om zeer gespecialiseerde werken en een unieke werf gaat, wordt de zoektocht naar een aannemer zeer zorgvuldig uitgevoerd. Begin 2018 moet er een aannemer aangesteld zijn die dan zo snel mogelijk de werken kan aanvatten. In het voorjaar van 2019 moeten beide liften volledig gerenoveerd zijn. Tot dan zal het veer in dienst blijven.
De veerdienst is voor de gebruikers volledig gratis omdat verschillende overheden middelen vrijmaken om deze unieke dienstverlening mogelijk te maken. De Vlaamse overheid betaalt het leeuwenaandeel, afgerond 900.000 euro. De inbreng in geld of prestaties van het havenbedrijf bedraagt ca 330.000 euro.
“De overzetboot tussen linker- en rechteroever vaart na 58 jaar weer uit. Op mijn vraag is de start van de veerdienst vervroegd zodat Antwerpenaars vóór de werken aan de voetgangerstunnel starten, al kunnen genieten van vervoer over het water. We maakten bij het Havenbedrijf mensen vrij om deze veerdienst mee te bemannen en betalen daarnaast ook de operationele kost om het veer tijdens de zomermaanden te laten uitvaren”, zegt schepen voor haven Marc Van Peel. “Bovendien gaat de mobiliteit over het water nog verder. Vanaf 1 juli vertrekt ook de waterbus op het Steenplein. Na een testperiode zal de waterbus een betrouwbare verbinding verzorgen tussen het zuiden van de stad en Antwerpen. De Schelde wordt zo een nieuwe vervoersweg voor Antwerpenaars en wie naar Antwerpen komt.”
Samenwerking tussen verschillende partijen
Verschillende partijen in onderling overleg en onder impuls van Vlaams minister Ben Weyts en Antwerpse schepenen Marc Van Peel en Koen Kennis sloegen hiervoor de handen in elkaar. Deze tijdelijke veerdienst komt er dankzij een partnerschap waarbij :
Het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (VLOOT) zorgt voor de operationele inzet van een bemande veerboot (SCHELDE).
Het Havenbedrijf Antwerpen een aantal (door hen betaalde) schippers detacheert naar VLOOT voor de duurtijd van het project en de operationele kost draagt tijdens de zomermaanden van 2017.
Waterwegen en Zeekanaal nv zorgt voor de infrastructurele aanpassingswerken aan de 2 steigers.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (dat ook de opdrachtgever is voor de werken aan de tunnel) een deel van de additionele kosten van VLOOT op zich neemt.
De stad Antwerpen een communicatiecampagne lanceert via Slim naar Antwerpen om de veerdienst breed bekend te maken in de Antwerpse regio.
Vaarschema
Het veer wordt ingezet in een stelsel van 7 dagen op 7:
op weekdagen: vanaf 7.15 tot 18.45 uur (De laatste afvaart vertrekt op linkeroever om 18.25 uur en op rechteroever om 18.35 uur.) met een onderbreking van 30 minuten tussen 13 en 13.30 uur
tijdens weekend en feestdagen: vanaf 10.15 tot 21.45 uur (De laatste afvaart vertrekt op linkeroever om 21.25 uur en op rechteroever om 21.35 uur) met een onderbreking van 30 minuten tussen 13 en 13.30 uur.
“Ik investeer in een grondige renovatie van de Sint-Annatunnel, maar de gebruikers mogen tijdens de werken niet de dupe zijn. We bieden met het veer een comfortabel, aangenaam én gratis alternatief aan. Waarom zou je in de file gaan staan, als je over de machtige Schelde kan varen met het veer”, stelt Vlaams minister Ben Weyts.
Het aantal overvaarten per dag kan variëren en kan in functie van de noden en wachttijden bijgestuurd worden.
“De stad Antwerpen is tevreden dat er een oplossing komt om rechter- en linkeroever bij mekaar te houden. Zo kunnen bewoners, bezoekers en pendelaars op een slimme manier de verbinding maken over de Schelde tijdens de renovatiewerken aan de Sint-Annatunnel”, aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Ik kijk er alvast naar uit om de overzetboot in te varen op 1 juli samen met de eerste passagiers!”
Het vaartuig
De overzetboot ‘SCHELDE’ heeft een lengte van 40,20 m, een breedte van 10,70 m en een capaciteit van 200 passagiers. Het vaartuig is in dienst sinds 1995 en destijds gebouwd op de scheepswerf SKB in Antwerpen.
Verantwoordelijke minister: Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn
Verantwoordelijke schepenen: Marc Van Peel, schepen voor haven – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit