Veilige fiets- en voetgangersverbinding tussen het Sportpaleis en de site Spoor Oost

Op 8 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parken, Recreatie, Stadsontwikkeling, Verkeersveiligheid

 

Met de aanleg van de Oosterweelverbinding verdwijnt het viaduct van Merksem en komt de Ring in een sleuf te liggen. Hierdoor komt er aan Schijnpoort heel wat ruimte vrij. Dankzij een toekomstige oversteek (passerelle) over de Noordersingel en de Schijnpoortweg, kunnen in een eerste fase voetgangers veilig oversteken tussen Spoor Oost en het Sportpaleis. In een tweede fase laat een fietsbrug, die aansluit op de passerelle, dan het Ringfietspad verder doorlopen langs het Sportpaleis naar de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal. Vandaag keurde het college het voorontwerp voor de passerelle en fietsbrug goed. De werken aan de passerelle starten in principe in het voorjaar van 2017.

Twee onderdelen

Er wordt in twee hoofdconstructies voor de zwakke weggebruiker voorzien aan de Noordersingel en de Schijnpoortweg: een passerelle en een fietsbrug. Dankzij de passerelle zullen voetgangers veilig de Noordersingel en de Schijnpoortweg kunnen oversteken. Via de fietsbrug zal men vlot van het Ringfietspad naast het Groot Schijn naar het nieuwe Ringfietspad naast het Sportpaleis kunnen fietsen.

De passerelle is op de eerste plaats bedoeld voor voetgangers, maar kan ook gebruikt worden door fietsers. De fietsbrug is in eerste instantie een fietsverbinding, die ook gebruikt kan worden door voetgangers. De passerelle en de fietsbrug worden met elkaar verbonden ter hoogte van het toekomstige stedelijke plein aan het Sportpaleis. Via een lus of twee trappen geraken gebruikers vanaf de passerelle of fietsbrug op de begane grond. Onder de trappen komt een fietsenstalling.

De inrichting van de Schijnpoortweg tussen het Sportpaleis en de Noordersingel is ook aangepast aan de ligging van de passerelle en fietsbrug. Zo komen de voetpaden onder de passerelle te liggen. Op die manier blijven voetgangers op dat stuk droog wanneer het regent.

Veilige doorgang tijdens de werken Oosterweel

De bouw van de passerelle start al voor de bouw van de Oosterweelverbinding. Een tijdelijke trap (met fietsgoot) sluit de passerelle aan op het huidige voetpad langs de Schijnpoortweg aan de kant van het Sportpaleis. Zo is er al tijdens de werken een veilige verbinding voor voetgangers tussen Spoor Oost en het Sportpaleis mogelijk.

Tijdens de huidige werken aan de Noordersingel wordt al in de eerste funderingen voorzien voor de passerelle. In het voorjaar van 2017 kan de bouw van de passerelle van start gaan. Van op Spoor Oost tot over de Noordersingel wordt de passerelle al in haar finale vorm gebouwd. Het deel over de Schijnpoortweg wordt een tijdelijke constructie. Pas op het einde van de werken voor de Oosterweelverbinding kunnen de definitieve passerelle en de fietsbrug gebouwd worden.

Partners

Dit project is een samenwerking tussen de stad Antwerpen, die instaat voor de realisatie van de passerelle, en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) die instaat voor de realisatie van de fietsbrug.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is