U bent hier
Bewonersparkeren in 20ste-eeuwse gordel start in april
Vanaf april voert de stad Antwerpen bewonersparkeren in de 20ste-eeuwse gordel in. Bijgevolg moeten bezoekers en pendelaars in de meeste zones vanaf de 20ste-eeuwse gordel betalen of een parkeerschijf leggen. De stad doet dit om de parkeerdruk voor bewoners in die wijken te verlagen. In de hele stad krijgen de zones met bewonersvergunning bovendien een meer herkenbare afbakening.
Parkeeronderzoeken
De stad Antwerpen kreeg meerdere meldingen over een verhoogde parkeerdruk in de wijken aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en Ring (20ste-eeuwse gordel). Om die klachten te onderzoeken, werden er in 2017 verschillende parkeeronderzoeken uitgevoerd: in Borgerhout extra muros, Berchem extra muros, de ruime zone rond Sportpaleis en in de Zone Expo. De resultaten van deze parkeeronderzoeken bevestigen de meldingen. De parkeerdruk is er effectief hoog.
Oorzaken
Succesvolle mobiliteitsinitiatieven zoals de uitbreiding van Velo buiten de Singel, de inrichting van de LEZ binnen de Singel en de snelle tram- en busverbindingen naar de binnenstad zorgen er voor dat pendelaars vaak vervoersmodi combineren op weg naar de stad. Hun auto’s laten ze dan achter in de 20ste-eeuwse gordel, waar het momenteel gratis parkeren is. Hierdoor is er een lange gemiddelde parkeerduur waardoor er weinig rotatie is en bezette parkeerplaatsen amper vrijkomen gedurende de dag. Zo creëren pendelaars parkeerdruk in woonbuurten. Vooral bewoners, kortparkeerders en werknemers uit de buurt ondervinden op dit moment moeilijkheden om dichtbij hun bestemming een parkeerplaats te vinden.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “We zorgen er voor dat bewoners nog een parkeerplek vinden in eigen buurt. Dit dankzij de uitbreiding van bewonersparkeren over een groot deel van de 20ste-eeuwse gordel vanaf april. Bijgevolg moeten pendelaars en bezoekers in de meeste zones vanaf de 20ste-eeuwse gordel betalen of een parkeerschijf leggen. We doen dit om de parkeerdruk voor bewoners in die wijken te verlagen.”
Nieuwe en aangepaste zones
De huidige kleurencodes voor betalende parkeerzones zijn rood, oranje en licht- en donkergroen. Voor de zones met parkeerschijf is dat blauw, voor de winkelstraten geel.
Die kleurcodes en tarieven blijven behouden en er komt een nieuwe kleurcode bij: een grote zone buiten de Ring krijgt een roze kleur.
Hieronder een overzicht van alle aangepaste en nieuwe zones.
Blauwe zones (parkeerschijf)
Zone Kiel - Hof Van Tichelen ten zuiden van de VIIe Olympiadelaan wordt een blauwe zone.
Zone Floraliënlaan - Elisabethlaan ten westen van de Grotesteenweg wordt een blauwe zone (omgeving Middelheimziekenhuis).
In de buurt van de twee evenementenzones (zone Expo en zone Sport), blijft de blauwe zone van kracht (omgeving Antwerp Expo en Sportpaleis).
Zone Sport wordt wel uitgebreid door de twee evenementenzones met elkaar te verbinden, via een uitbreiding naar de zone ten zuiden van de Groenendaallaan tot aan de R1 en de zone tussen de Confortalei - Ter Heydelaan - Te Couwelaarlei - Lakborslei.
Zone Expo wordt uitgebreid met de Jan Van Rijswijcklaan.
Nog een wijziging in zone Sport en Expo is dat grote vrachtwagens (+ 3,5 ton) er niet meer zullen mogen parkeren.
Roze zone (betalend)
In een groot, districtsoverschrijdend gebied tussen de Grotesteenweg in Berchem en zone Sport in Deurne-Noord wordt betalend parkeren ingevoerd. Dit wordt de nieuwe roze zone. De huidige blauwe zones Gitschotellei, Turnhoutsebaan en Herentalsebaan worden mee opgenomen in deze nieuwe betalende zone.
In de Herentalsebaan (van Boterlaarbaan tot Dassastraat) en Fruithoflaan (van Grotesteenweg tot Flor Alpaertstraat) blijft wel het winkelstraatprincipe gelden (gele zone – zie hieronder).
Oranje zones (betalend)
Zone Tir (momenteel deels blauwe en deels oranje zone) wordt uitgebreid. Dat hele gebied wordt zo een oranje zone.
In Merksem blijft de bestaande oranje zone behouden.
Gele zones (betalend)
Voor winkelstraten buiten de Singel geldt een aparte regeling. Bewonersparkeren is er niet mogelijk tijdens de winkeluren, en er is enkel een tarief voor kortparkeren. Buiten de Singel gaat het om de Abdijstraat, Fruithoflaan (van Grotesteenweg tot Flor Alpaertsstraat), Herentalsebaan (van Boterlaarbaan tot Dassastraat), Bredabaan (van Minister Delbekelaan tot Molenlei) en de parking van het districtshuis Merksem in de Borrewaterstraat.
Licht- en donkergroene zone (betalend)
Aangezien de Singel tussen betalende en blauwe zones komt te liggen, wordt ook de Singel zelf betalend (donkergroene zone, uitgezonderd tussen Posthofbrug en Borsbeeksebrug waar het een lichtgroene zone is).
Inzet op schijfparkeren en betalend parkeren
In de blauwe zones geldt schijfparkeren, wat de parkeerduur tot maximaal 2 uur beperkt. Daardoor komen parkeerplaatsen sneller vrij. Verschillende auto’s zullen zo dezelfde plek in de loop van de dag kunnen gebruiken.
De drie grootste blauwe zones liggen in de ruime omgeving van het Sportpaleis/Lotto Arena, Antwerp Expo en het Middelheimziekenhuis. Deze locaties genereren heel wat bezoekers. Het gebruik van de parkeerschijf verplicht deze bezoekers om alternatieven te zoeken als ze langer dan 2 uur willen parkeren. Zo veroorzaken ze geen extra parkeerdruk in de omliggende woonwijken.
Betalend parkeren zorgt er dan weer voor dat bestuurders hun parkeersessie beperkt houden en alternatieven zoals park-and-rides zoeken als ze langer willen parkeren. Ook hierdoor daalt de parkeerdruk.
Parkeertarieven in de nieuwe en aangepaste zones
Over het algemeen geldt voor parkeertarieven: hoe dichter bij het centrum, hoe hoger de kost per uur. Deze redenering wordt ook verder doorgetrokken bij de uitbreiding van het betalend parkeren buiten de Singel.
In de roze zone:
Eerste twee uur gratis en nadien 0,50 euro per uur.
De eerste twee uur gratis gelden per nummerplaat slechts één keer per zonecode per dag.
Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) kost 2,70 euro.
In de gele en oranje zone
0,50 euro per uur.
Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) is enkel verkrijgbaar in de oranje zone en kost 2,70 euro.
In de licht- en donkergroene zone
0,70 euro + 1,10 euro voor elk volgend uur.
Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) is enkel verkrijgbaar in de donkergroene zone en kost 3,80 euro.
Bewonerszones: betere indeling
Vanaf 1 april zullen ook de zones waar bewoners met een parkeervergunning gratis en onbeperkt kunnen parkeren, kleiner worden.
De afbakening van die bewonersparkeerzones sluit momenteel niet aan bij de huidige wijkindeling, noch bij de zones 30. Dat zorgt soms voor onduidelijke situaties.Vanaf 1 april worden ze kleiner en zullen hun grenzen beter overeenstemmen met wijkgrenzen en de zones 30. Het is dan niet langer mogelijk om met de vergunning gratis te parkeren buiten de eigen wijk. Op die manier hebben bewoners in hun eigen buurt meer kans op een parkeerplek dichtbij. De bedoeling is om zo de parkeerdruk te verlagen.
Bestaande vergunningen
De bestaande parkeervergunningen voor bewoners worden automatisch overgezet naar nieuwe zones. Zij moeten dus zelf geen actie ondernemen. Ze kunnen hun nieuwe zone wel opzoeken via www.antwerpen.be/bewonerszone.
Nieuwe vergunningen buiten Singel
Bewoners in de nieuwe zones buiten de Singel kunnen via www.antwerpen.be/bewonerszone opzoeken of ze recht hebben op een parkeervergunning voor bewoners. Indien wel kunnen ze die aanvragen via www.antwerpen.be/e-loket (zoekterm 'parkeervergunning voor bewoners') of na afspraak bij een stadsloket naar keuze. Een afspraak maken kan via www.antwerpen.be (klik hier voor de rechtstreekse link) of via tel. 03 221 13 33.
Alle betrokkenen krijgen hierover nog deze maand een infobrief in de bus.
Lichte vracht
Nog een wijziging aan het parkeerbeleid vanaf 1 april is dat alle voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,5 ton (voertuigen lichte vracht) dan overal in de 20ste-eeuwse gordel mogen parkeren, behalve in de winkelstraten. Voordien mochten deze voertuigen enkel in specifieke straten parkeren. Deze nieuwe regeling is overigens in de binnenstad al van kracht sinds 1 oktober.
Opvolging
Na de invoering van de nieuwe parkeerregeling zal de stad meldingen van bewoners over parkeerdruk nauwgezet opvolgen. Indien nodig wordt het gebied nog uitgebreid.
Alle info over parkeren en mobiliteit in Antwerpen is te vinden op www.parkereninantwerpen.be.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit