U bent hier
Omgevingsvergunning voor de aanleg van een veelzijdig park op de Gedempte Zuiderdokken
Met de goedkeuring van de omgevingsvergunning voor de eerste fase Steendok is vandaag opnieuw een positieve stap gezet voor de heraanleg van het openbaar domein op de Gedempte Zuiderdokken.
Fase Steendok
De stad keurt de omgevingsvergunning voor de eerste fase goed. Deze eerste fase omvat de heraanleg van gevel tot gevel tussen de Waalse- en Vlaamsekaai, Verviersstraat en Van der Sweepstraat.
Ook de aanleg van het park op het voormalige Steendok, waar de eerste ondergrondse parking gerealiseerd moet worden, maakt hier deel van uit. “Met het verlenen van de omgevingsvergunning, geeft de stad een duidelijk signaal dat we het echt serieus menen met de aanleg van een veelzijdig park op de Gedempte Zuiderdokken”, aldus schepen van stadsontwikkeling Annick De Ridder.
Een park
De Gedempte Zuiderdokken worden vooral een groene ruimte, een echt park. Er komen meer bomen (497 bomen versus 374 bomen vandaag) en een kleurrijke waaier aan heesters, vaste planten en bloembollen. “Bewoners, bezoekers, de horeca en de handelaars krijgen met de aanleg van dit park opnieuw zuurstof in hun buurt. We willen met het goedkeuren van de omgevingsvergunning de positieve boodschap geven dat de stad aan de kar blijft trekken voor dit project”, besluit schepen De Ridder.
3 tafels
De 3 ‘tafels’ weerspiegelen de vormen van de voormalige dokken (Kooldok, Schippersdok en Steendok) en zijn exact even groot als die dokken. Ze krijgen elk een eigen karakter en zorgen voor een duidelijke samenhang in het ontwerp. Door hun vorm verwijzen ze naar de historische havenactiviteit op de plek, maar die wordt vervangen door een nieuwe stedelijke activiteit die inspeelt op de behoeften van de wijk met horeca, winkels en enkele unieke cultuurhuizen. De tafels zijn elk ongeveer twee maal zo groot als de Antwerpse plantentuin in de Leopoldstraat.
De centrale tafel, het voormalige Schippersdok, wordt een open geheel met gras dat voor ademruimte zorgt. Aan de kant van de Waalsekaai wordt aan de rand een waterbassin ontwikkeld, een ideale verpozingsplek. Het bassin fungeert tegelijkertijd als buffer- en infiltratiebekken voor regenwater. Aan de ene zijde wordt het bassin afgeboord door een ruime trappenpartij die de historische kademuur van het Schippersdok terug zichtbaar maakt. Aan de andere kant komt diverse oeverbeplanting. De randen van de centrale tafel worden begrensd door bomenpleinen die zorgen voor schaduw.
De 2 buitenste tafels krijgen een intiemer karakter en worden meer ontwikkeld als tuinen waarbij open ruimtes met gras, diverse beplantingen (struiken, groenteteelt, planten) en ruimte voor sport en spel elkaar afwisselen:
De meest zuidelijke tafel wordt gereserveerd voor speeltuinen, een stiltetuin, een samentuin en een regentuin die het water opvangt. Ook zijn er 2 multisportvelden en een informele sportplek voorzien: een uitgelezen plek om te komen voetballen, basketten, fietsen of steppen.
De meest noordelijke tafel krijgt een soortgelijke verdeling, maar zonder de 2 multisportvelden.
De kroon als groene omkadering
De zogenaamde kroon vormt de groene omkadering rond het gehele ontwerp. Nieuwe bomenrijen vullen daar de bestaande bomenrijen aan. Het wordt zo een dynamische en koele stedelijke plek onder een genereus bomendak. Hier wikkelt de circulatie zich af, waarbij auto’s en fietsers dezelfde weg gebruiken. Wandelen kan ofwel op het voetpad ofwel onder de bomen. Tegelijkertijd biedt de kroon plaats voor terrassen van de plaatselijke horeca, picknicktafels en banken.
Breed participatietraject
Sinds 2015 organiseert de stad bij elke nieuwe mijlpaal in het ontwerp voor de Gedempte Zuiderdokken participatie- en informatiemomenten voor alle geïnteresseerden. Intendante Aglaée Degros begeleidde het inspraaktraject gedurende het ontwerpproces. “We hebben een mooi participatie- en informatietraject afgelegd, waarbij we de input van alle deelnemers maximaal hebben verwerkt in het huidig ontwerp”, aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Ook in de toekomst zal de stad verder blijven informeren.”
Intussen werkt de stad actief aan een oplossing voor de geschorste werken aan de ondergrondse parking zodat de aanleg van een park zo snel mogelijk kan starten. De stad wil het overleg alle kansen geven, en gaat hier dus ook geen grote verklaringen over afleggen. Uiteraard zal de bovengrond pas kunnen starten vanaf er een akkoord is over de parking.
Verantwoordelijke schepen: Annick De Ridder, schepen voor stadsontwikkeling – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit