U bent hier
Ze noemen hem niet voor niets ‘Mister Proper’: schepen zet drones in om sluikstorters te strikken
Het Nieuwsblad - 19 Okt. 2019
Antwerpen - Meer toezichters, de inzet van mobiele camera’s en zelfs drones moeten ervoor zorgen dat de Antwerpse straten proper blijven en de strijd tegen sluikstorters wordt gewonnen. “Zonder mentaliteitswijziging gaan we er niet geraken”, zegt Antwerps schepen Fons Duchateau (N-VA).
Bij de voorstelling van de Antwerpse meerjarenbegroting vorige week werd al duidelijk dat het stadsbestuur een versnelling hoger wil schakelen in de strijd tegen sluikstorters. Zo wordt de verdere uitrol van sorteerstraten stopgezet om de uitgespaarde middelen in te zetten in propere straten.
De nadruk ligt op het verhogen van toezicht via extra mensen en camera’s. Antwerpen werft veertig mensen extra aan voor de dienst Stadstoezicht, onder wie drie stadsmariniers. Zij gaan aan de slag in kleine, afgebakende locaties of hotspots. Dat kan gaan van een pand, een deel van een straat of enkele straten waar overlastproblemen zijn.
“Het doel van deze hotspotmethodiek is om de zichtbaarheid van stadstoezichters te verhogen”, zegt Fons Duchateau (N-VA), schepen van Stads- en Buurtonderhoud. “Dit moet bewustmakend en ontradend werken. Het verhoogt de pakkans en de bestraffing volgt.” Buiten mensen zet het stadsbestuur ook in op technologie. Antwerpen beschikt al over meer dan 350 camera’s in het straatbeeld.
“De beelden vormen een enorme bron aan informatie over overlast en sluikstorten”, zegt Duchateau. “Om het toezicht op de beelden te verhogen, zullen zes mensen van Stadstoezicht in 2021 of 2022 een vaste plek krijgen in de camerakamer van het toekomstige mastergebouw van de politie. Daar zal Stadstoezicht achttien uur per dag en zeven dagen op zeven de beelden controleren. Dit verhoogt de betrapping van sluikstorters op heterdaad.”
Alleen weten sluikstorters ook waar de vaste camera’s hangen. Daarom wordt er de volgende jaren meer ingezet op mobiele.
“Het gaat hier niet alleen om de traditionele mobiele camera’s, maar ook om scanwagens en cameratoestellen in de kokers van de gft-containers van de sorteerstraten”, zegt de schepen. “Op termijn zullen daar drones bijkomen. Deze autonome vliegtoestellen kennen verschillende toepassingen en deze technologie is volop in ontwikkeling. Drones zijn supermobiele camera’s die snel op verschillende plaatsen kunnen worden ingezet. Ik verwacht die over enkele jaren mee in te zetten.”
Het inzetten van bijvoorbeeld camera’s in de sorteerstraten wierp al zijn vruchten af. Bij een proefproject werden tientallen tot meer dan tweehonderd vaststellingen gedaan van mensen die hun afval in de foute container wierpen. Het aantal overtredingen nam nadien sterk af.
Wie wordt betrapt dreigt niet alleen een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) van maximaal 350 euro te krijgen, maar ook te moeten opdraaien voor de kosten van de opkuis. Een andere optie is dat de dader een minder hoge boete krijgt als hij of zij geld op bijvoorbeeld de betaalpas zet voor de sorteerstraten. Dit moet het recidivisme voorkomen omdat de betrokkene nu eenmaal geld heeft op het pasje. De stad merkt dat er veel sorteerpassen in omloop zijn die zijn opgeladen.
“Een handvol mensen kan het verpesten voor de hele wijk”, zegt Duchateau. “Het is fundamenteel asociaal. Alleen maar naar de stad kijken, werkt niet. De burgemeester heeft mij recent Mister Proper genoemd. Dat is een leuke bijnaam in mijn functie. Ik wil er ook alles voor doen om die naam waar te maken. Maar zonder een mentaliteitswijziging en respect voor het werk van de stadsdiensten, gaan we er niet raken. Dat is prioritair.”
In Antwerpen werden vorig jaar 2.158 ton sluikafval en 5.815 ton zwerfvuil opgehaald.