Fietspad of rijbaan voor speed pedelec gebruiker? Provincie Antwerpen roept wegbeheerders op om speed pedelec fietser keuze te laten

Op 6 november 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De cijfers liegen er niet om: het gebruik van speed pedelecs boomt. De verkoopcijfers verdubbelen ongeveer jaarlijks, van 2 000 in 2016 naar 5 000 in 2017 tot bijna 10 000 in 2018. Ondanks dit succes is het niet duidelijk waar de speed pedelec thuis hoort in het verkeer. De federale overheid voegde wel de categorie ‘speed pedelec’ toe aan de wegcode maar hoe gaan wegbeheerders hiermee om? Tijdens een studiedag op vrijdag 8 november reikte de provincie Antwerpen mobiliteitsexperts en bevoegde mandatarissen alvast een handige tool aan om verkeersborden van de fietsinfrastructuur volgens de wegcode in orde te zetten voor de gewenste categorieën van weggebruikers.

“In de provincie Antwerpen rijden ongeveer 6 500 speed pedelecs rond. Hoewel de speed pedelec in 2016 al een plaats kreeg in de wegcode is er vandaag nood aan een algemeen aanvaarde en gedragen visie over de plaats van dit vervoermiddel bij de verschillende wegbeheerders. Niet alleen een visie maar ook de structurele vertaling in de praktijk met aangepaste verkeersborden op het terrein ontbreekt vandaag”, aldus Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit. “Het is daarom dat de provincie Antwerpen een praktisch handboek voor wegbeheerders uitwerkte zodat alle wegbeheerders gemakkelijk aan de slag kunnen gaan om de fietsinfrastructuur volgens de wegcode te organiseren voor de gewenste categorie weggebruikers.”

Alternatief voor wagen

Veel speed pedelec-gebruikers ruilen hun wagen in voor een snelle fiets om hun traject van en naar het werk af te leggen. Uit een studie van VAB blijkt zelfs dat maar liefst 92% van de speed pedelec gebruikers voordien de wagen nam. Gemiddeld fietsen zij 28,8 kilometer over een gemiddelde reistijd van 51 minuten. “Om deze afstand te overbruggen, verkiezen speed pedelec-fietsers het fietspad boven de rijbaan. Uit zowel een Duits als Nederlands onderzoek blijkt dat speed pedelec-gebruikers actief op zoek gaan naar minder drukke momenten voor hun woonwerkverplaatsing. De provincie Antwerpen doet dan ook een warme oproep naar alle wegbeheerders om speed pedelec -fietsers zoveel mogelijk de keuze te laten waar ze mogen fietsen, zoals nu ook voorzien in de wegcode, en hen toe te laten waar mogelijk”, verduidelijk gedeputeerde Lemmens.

Verantwoordelijke: Luk Lemmens - gedeputeerde provincie Antwerpen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is