U bent hier
Blue-bike lanceert slimme fietsen en 4 nieuwe Antwerpse locaties
Blue-bike, het Belgische deelfietsensysteem dat nu aan 72 trein-, tram-, busstations en park-and-rides te vinden is, lanceerde vandaag een nieuw slotsysteem. Het gaat om een ‘slim slot’ op de fietsen dat je kan openen met een chipkaart of een app. Antwerpen krijgt daarmee de primeur: het zijn de eerste Blue-bikes in België met de nieuwe technologie. De stad kreeg er bovendien vier nieuwe locaties voor de blauwe deelfietsen bij, namelijk aan de stations Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Noorderdokken en twee aan het station van Ekeren. Gebruikers krijgen tijdelijk een korting om de nieuwe fietsen en locaties te ontdekken.
Het Blue-bikesysteem werkt met een jaarlijks lidmaatschap van 12 euro en een prijs per rit. De leden kunnen vandaag op 72 locaties (de vier nieuwe meegeteld) in België de tweewielers ontlenen via een sleutelautomaat of slim slot. “Onze sleutelautomaten bewijzen al 10 jaar hun robuustheid. Maar ook Blue-bike innoveert en maakt gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden. Dankzij de slimme sloten zullen we bijvoorbeeld snel fietsen kunnen installeren op nieuwe locaties, zoals mobiliteitsknooppunten”, vertelt Anne Coppens, directeur van Blue-mobility.
Eenvoudig ontlenen via chipkaart of app
Het nieuwe slot heeft een gps-module en is eenvoudig contactloos te openen met een Blue-bike- of MoBIB-kaart. Maar je kan evengoed de QR-code scannen met de Blue-bikeapp. Die grotere keuze verlaagt de drempel voor gebruik en verbetert de gebruikerservaring.
Er is een afgebakende parkeerzone. Wanneer de klant het slot vergrendelt in dat gebied, eindigt de rit automatisch.
Antwerpen krijgt primeur en telt nu zeven Blue-bikelocaties
Blue-bike rolt haar slimme technologie voor het eerst uit in Antwerpen, en koppelt dat aan de opening van vier nieuwe fietsontleningsstations. Tot vandaag kon je in de stad al op drie locaties de blauwe deelfietsen ontlenen: aan de stations Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid. Om ook het noorden van de stad beter te bedienen en reizigers een vlot alternatief te bieden met het oog op de (nakende) werken aan de Oosterweelverbinding op rechteroever, openen daar nu vier nieuwe locaties. Namelijk aan de stations Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Noorderdokken en twee aan het station van Ekeren. Ze zijn allevier strategisch gelegen aan de fietssnelweg F14 (Antwerpen-Essen) en op fietsafstand van heel wat bedrijven. Zo willen Blue-bike en de stad Antwerpen pendelaars stimuleren om zich duurzaam te verplaatsen. Ook bezoekers van Ekeren en Merksem zullen zich vlotter en multimodaal kunnen verplaatsen.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Blue-bike is een belangrijk puzzelstuk voor de Antwerpse mobiliteit. Een pendelaar kan er aansluitend op de trein, tram of bus perfect zijn laatste kilometers naar het werk mee afleggen. Met de introductie van de slimme sloten verhoogt Blue-bike het gebruiksgemak voor de fietser, en met de nieuwe locaties in het noorden van de stad werkt het actief mee aan de modal shift voor Antwerpen. Zo wordt ook de haven – met in het bijzonder het bedrijventerrein Luithagen en de omgeving Noorderlaan – een stuk vlotter bereikbaar.”
Voordeliger tarief om nieuwe locaties te ontdekken
De uitbreiding van de blauwe deelfietsen in Antwerpen is een van de negen geselecteerde projecten van de projectoproep 2019 voor mobiliteitsaanbieders van Slim naar Antwerpen. Meer informatie staat op www.slimnaarantwerpen.be/mobiliteitsaanbieders.
Slim naar Antwerpen komt daarbij tijdelijk tegemoet in de ritprijs met een slimme Blue-bike op de nieuwe locaties, en ook de Vlaamse overheid legt 1 euro per rit bij. Hierdoor zakt het tarief van 3,15 naar 1,15 euro per rit van maximaal 24 uur. Die mooie korting moet de drempel verlagen om de slimme deelfietsen uit te proberen. Het voordelig tarief geldt zolang de voorraad strekt of tot uiterlijk 15 november 2022.
De totale toelage voor Blue-bike binnen deze projectoproep bedraagt 50.000 euro. De helft wordt gebruikt om het tarief tijdelijk te verlagen. De andere helft dient voor de integratie met Mobility-as-a-Service spelers. Zo kunnen de deelfietsen nog beter aangeboden worden aan reizigers en pendelaars. Blue-bike wordt vandaag al aangeboden via Olympus Mobility, Vaigo, Mobiflow en de mobiele app van KBC-bank. Er zijn ook gesprekken met Be-Mobile (4411), MaaS Global en Skipr.
Ethias trotse partner van Blue-bike
Ook voor Ethias, structurele partner van Blue-bike, is dit een heuglijk moment. Benoït Verwilghen, vice-CEO van Ethias: “Ethias wil als bedrijf CO2-neutraal zijn tegen 2030. Onze belangrijkste ambitie is om een nog betere dienstverlening te bieden, maar dan zonder brandstoffen van fossiele oorsprong. We motiveren onze medewerkers om te pendelen met openbaar vervoer en Blue-bike. Voor ons is dat een essentieel onderdeel om de modal shift te behalen. Net daarom zijn wij een trotse partner van Blue-bike.”
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit