Start gunningsfase Scheldebrug

Op 3 september 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Stadsontwikkeling

Het college van burgemeester en schepenen van stad Antwerpen en de raad van bestuur van De Vlaamse Waterweg nv keurden de opdrachtdocumenten voor de DBM-procedure (Design Build Maintain) voor een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde goed. Daarmee kan nu de gunningsfase van start gaan voor wat een vaste oeververbinding tussen rechter- en Linkeroever moet worden.

​Binnen de leefbaarheidsprojecten van de Grote Verbinding wordt een Scheldebrug voor fietsers en voetgangers voorzien in het zuiden van de stad, ter hoogte van de Kennedytunnel. Deze brug zal Linker- en rechteroever dichter, vlotter en comfortabeler bij elkaar brengen, en samen met de nieuwe Scheldetunnel naast de Oosterweelverbinding in het noorden van de stad, de fietsring rond Antwerpen compleet maken. Hiermee draagt ze sterk bij aan het realiseren van de vooropgestelde modal shift in de Antwerpse regio.

Uitgebreide opdracht

De opdracht omvat naast de bouw van de nieuwe Scheldebrug ook de stabilisatie en herinrichting van de Scheldekaaien en de verhoging van de waterkering in het kader van het Sigmaplan op rechteroever ter hoogte van de brug. Zo wordt de samenhang tussen beide projecten geoptimaliseerd.

Ook het onderhoud van de brug voor een periode van 25 jaar maakt deel uit van de opdracht. Zo worden de ontwerpers en bouwers van de brug gestimuleerd om een zo performant en betrouwbaar mogelijke brug te ontwerpen, in het belang van de fietsers en de scheepvaart op de Schelde.

Procedure

De huidige fase loopt tot september 2025, dan moeten de eerste offertes ingediend worden. De verdere procedure voorziet in vragen om verduidelijking van en tussentijdse toelichting aan de kandidaat-opdrachtnemers, waarna tegen september 2026 een definitieve offerte verwacht wordt. Volgens deze indicatieve timing zou de gunning rond zijn in februari 2027.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Dit is een historische kans voor Antwerpen. De bouw van de brug biedt de kans om de onmiddellijke omgeving uit te bouwen tot een nieuwe, betekenisvolle publieke locatie voor de stad. Ze zal bovendien een hefboom worden voor heel wat positieve ontwikkelingen op het vlak van lokale economie, recreatie, horeca, evenementen, sport en spel en zelfs toerisme.”

“De opdracht die we uitschrijven omvat alle eisen en nodige maatregelen om een veilige en functionele brug te bouwen. We gaan voor een brug met een optimale doorvaarhoogte, waardoor het aantal nodige brugopeningen kan worden beperkt. De veiligheid voor de scheepvaart en bruggebruikers is voor ons essentieel en daarom voorziet de opdracht in strikte eisen inzake aanvaarbescherming en efficiënte brugontruiming”, beklemtonen voorzitter Koen Anciaux en gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg nv.

De uittredende Vlaamse viceminister-president en minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Binnenlands Bestuur: “De nieuwe brug over de Schelde zorgt voor een comfortabele verbinding voor fietsers en voetgangers tussen Antwerpen en het Waasland. We hopen zo nog meer mensen te overtuigen om de auto te laten staan en zich met de fiets te verplaatsen. We zetten met dit project een belangrijke stap in de modal shift, in en rond Antwerpen.”

Unieke locatie

De toekomstige Scheldebrug bevindt zich op een uitgelezen locatie binnen de stad. Ze vormt het kruis- en snijpunt tussen de Scheldekaaien op rechteroever en de Ringparken, de overgang van de publieke Scheldekaaien naar een bedrijventerrein (Blue Gate), en de verbinding naar Linkeroever voor fietsers en voetgangers.

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie

Hoe waardevol vond je dit artikel?