U bent hier
Nieuwe klantgerichte openingsuren gaan in op 1 januari 2014
Het college keurde vandaag een gewijzigd voorstel goed omtrent de nieuwe openingsuren voor stadsloketten in de districten en het centraal vreemdelingenloket. De stad wil voornamelijk naar klantvriendelijkere openingsuren, een betere inhoudelijke dienstverlening en de verdere uitwerking van het e-loket. Eerder al lag er een voorstel op tafel, maar na overleg met de representatieve vakbonden wordt dat nu gewijzigd. Blijft behouden: dienstverlening op afspraak en betere toegankelijkheid buiten de reguliere kantooruren. De Antwerpenaar heeft op basis van een bevraging duidelijk de boodschap gegeven vragende partij te zijn voor meer openingsuren buiten de reguliere kantooruren en krijgt die nu ook. De wijziging tegenover het vorige voorstel bestaat in twee uur minder openingsuren in de week die gecompenseerd worden door twee uur extra in het weekend.
Het college keurt de nieuwe klantgerichte openingsuren van de administratieve loketten in de districtshuizen en centraal vreemdelingenloket goed. Dit met ingang van 1 januari 2014.
Vernieuwde openingsuren
Maandag |
gesloten |
wel permanentie dringende zaken burgerlijke stand |
Dinsdag |
8.00 tot 17.00 uur
|
op afspraak en loket voor urgente zaken |
Woensdag |
8.00 tot 17.00 uur
|
op afspraak en loket voor urgente zaken |
Donderdag |
12.00 tot 20.00 uur
|
op afspraak en loket voor urgente zaken |
Vrijdag |
8.00 tot 14.00 uur
|
op afspraak en loket voor urgente zaken |
Zaterdag |
8.00 tot 13.00 uur
|
op afspraak (vanaf 8.00 uur) en loket voor urgente zaken (vanaf 9.00 uur) |
Door dienstverlening op avonduren en in het weekend structureel in te bouwen, worden de loketten toegankelijker voor de Antwerpenaar. Tijdens de openingsuren wordt er ook nog op afspraak gewerkt, waardoor de wachttijden zullen afnemen en de specialist ter zake zeker aanwezig is. Bovendien krijgt de specialist op deze manier de tijd om zijn dossier voor te bereiden. Verder zorgen deze openingsuren ervoor dat het personeel efficiënter kan ingezet worden in functie van de te verwachten bezoekersstromen.
Tijdens de sluitingsdag op maandag is er steeds permanentie voor dringende zaken burgerlijke stand zoals die ook op alle brugdagen wordt georganiseerd.
Dit voorstel kwam tot stand na een bevraging van de Antwerpenaar en overleg met representatieve vakbonden.
De stad blijft hiernaast ook verder inzetten op een sterk verbeterde digitale dienstverlening. Vanaf 1 december start een communicatietraject zodat de burger goed geïnformeerd is over de nieuwe openingsuren en de nieuwe manier van werken op afspraak.
Verantwoordelijke schepen: Liesbeth Homans, schepen voor loketten