U bent hier
Definitief ontwerp IJzerlaan en nieuwe fietsbrug over Albertkanaal goedgekeurd
Vandaag keurde het college het definitief ontwerp goed voor de heraanleg van de IJzerlaan en de aanleg van de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal. Hierin zijn de hoofdlijnen van het voorontwerp verder uitgewerkt. Ook zijn de verschillende adviezen mee verwerkt in het definitieve ontwerp en werd rekening gehouden met de opmerkingen van bewoners en bedrijven uit de nabije omgeving. De start van de werken is voorzien in het voorjaar van 2015.
Troeven van de nieuwe IJzerlaan
Het ontwerp lost een aantal verkeersproblemen op in de omgeving van de Damwijk. Het gevaarlijke kruispunt met de Bredastraat wordt op een duidelijke en verkeersveilige manier heringericht. Ook de flessenhals ter hoogte van de aansluiting met de Slachthuislaan wordt aangepakt: voortaan zullen de Slachthuislaan en de IJzerlaan naadloos op elkaar aansluiten en wordt de Singel doorgetrokken tot aan de Noorderlaan. Bijkomend wordt de scherpe bocht tussen de Slachthuislaan en de IJzerlaan verzacht. Dankzij deze wijzigingen zal de verkeersdruk op de wijk Dam sterk verminderen en wordt de verkeersveiligheid hoger.
Het plan voor de nieuwe IJzerlaan geeft de buurtbewoners groen, water, rustplekken en verschillende spelmogelijkheden. Aan de noordkant van de IJzerlaan verbindt een elf meter breed kanaal het Lobroekdok met het Asiadok.
De noordkant van het kanaal, de kant van Steenborgerweert, wordt ingericht als een woonerf met twee buurtpleintjes en zitplekken. Deze werden ontworpen volgens de richtlijnen in het Beeldkwaliteitsplan Groene Singel. In het kanaal komen drijvende planteneilanden. Alle onverharde delen rond de IJzerlaan, waar nog geen definitieve invulling is voorzien, worden in tussentijd ingezaaid met gras.
Aan de zuidkant krijgt de IJzerlaan het profiel van de Singel, zoals voorzien in het Beeldkwaliteitsplan Groene Singel. Hier wordt aan beide zijden in een breed fietspad voorzien in rode asfalt. Het definitief ontwerp speelt in op de vraag van het district Antwerpen om het zuidelijk gelegen fietspad maximaal op 2,5 m te brengen (het noordelijk fietspad is over de hele lengte 3 m breed). De 2 x 2 rijweg wordt afgeschermd door 3 groene bermen, die worden ingezaaid met gras- en bloemenmengels (een natuurlijk ogend mengsel van gras en bloemen). In totaal worden 130 nieuwe bomen aangeplant. Aan de zijde van de Damwijk wordt er in een ruim voetpad voorzien.
Het communicatietraject met bewoners en bedrijven leerde dat de parkeerbehoefte tijdens en na de werken op afdoende wijze opgevangen moet worden. In de eerste schetsontwerpen waren er 175 parkeerplaatsen voorzien in de IJzerlaan. In het nieuwe ontwerp zijn er op de IJzerlaan zelf 207 parkeerplaatsen. Door het toevoegen van een extra parkeercluster aan het pleintje grenzend aan de Merksemsestraat, de uitbreiding van de cluster aan de Noordschippersdok en het voorzien van dwars parkeren langs de bredere ventweg, wordt het parkeeraanbod aangevuld tot ongeveer 250 parkeerplaatsen. Tijdens de heraanleg kan er een tijdelijke parking voorzien worden op de toekomstige werfterreinen voor de aanleg van de Oosterweelverbinding.
Nieuwe fietsbrug zorgt voor meer groen
Het plan voorziet ook een nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal. Deze brug vervangt de bestaande IJzerlaanbrug die midden 2016 wordt afgebroken om een belangrijke flessenhals voor de binnenscheepvaart te kunnen wegwerken. De fietsbrug zelf zorgt in de toekomst voor een naadloze verbinding tussen het Ringfietspad, het Singelfietspad en de fiets-o-strade van Antwerpen naar Essen en de fiets-o-strade langs het Albertkanaal
Aan de zijde van Merksem voorziet het plan een nieuw groengebied rond de aanlanding van de fietsbrug. Van hier kunnen fietsers en voetgangers verder naar de Vaartkaai, de Campiniastraat en de Bredabaan. Het gebied ten noorden van de aanloophelling kan op langere termijn ontwikkeld worden als woonwijk
Timing
Er is een strakke timing voor het project IJzerlaan. Eind mei 2013 keurde het college de ambitie voor de noordelijke aanloophelling van de IJzerlaanbrug goed. Een goede maand later ging het ontwerpbureau aan de slag en op eind van de zomer 2013 lagen de eerste schetsen al op tafel. Bewoners en jongeren in de Damwijk konden in het najaar van 2013 ideeën geven voor de inrichting van de kanaaloever en van de nieuwe pleintjes. Deze zijn mee verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.
In de zomer van 2014 is er uitgebreid archeologisch vooronderzoek gedaan naar de staat van de oude sluis naar het Asiadok. De voorbereidende nutswerken zijn gepland voor begin 2015, enkel maanden later start de bouw van de fietsbrug. Zodra deze klaar is, wordt de IJzerlaanbrug afgebroken, vermoedelijk midden 2016, en start de aanleg van de rijweg en het kanaal. Begin 2018 zijn de werken aan de IJzerlaan afgerond.
Adviestraject
Het voorontwerp is voor advies aan de districtsraden van Merksem en Antwerpen voorgelegd. In het definitief ontwerp is er dan ook maximaal rekening gehouden met de adviezen van de districtsraden van Merksem en Antwerpen. Zo wordt het fietspad aan de zuidzijde maximaal breder gemaakt en is de vraag om de bestaande bomen langs het Noordschippersdok zo veel mogelijk te behouden en een groene verharding te voorzien in de parkeerclusters mee opgenomen.
De Damwijk en Steenborgerweert kenmerken zich door een mix van bewoners, bedrijven, KMO’s en horeca. Al deze actoren werden betrokken in het ontwerpproces. De plannen werden dankzij hun input sterk verbeterd.
Op basis van het voorontwerp en het intensieve inspraaktraject diende Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel eind juni 2014 een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag in.
Verantwoordelijke schepenen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit; Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein en Rob Van de Velde, schepen voor stadsontwikkeling