Op D.A.T.E. met Antwerpen

Op 3 november 2014

Antwerpen is een hippe, bruisende en creatieve metropool en heeft jongere reizigers heel wat te bieden. This is Antwerp nodigt de eerste week van november twaalf jonge creatievelingen uit om dat aan den lijve te ondervinden tijdens Discover Antwerp Through Experience, kortweg D.A.T.E.. Van 3 tot 8 november dompelt This is Antwerp, onderdeel van Antwerpen Toerisme & Congres, twaalf buitenlandse creatievelingen helemaal onder in de Antwerpse vibe. Ze ontdekken toffe adresjes, hippe winkels en leuke evenementen en krijgen zo een voorsmaakje van wat Antwerpen als jongerenbestemming te bieden heeft. Uniek is dat tijdens D.A.T.E. een aantal jonge Antwerpenaren de buitenlandse creatievelingen zullen begeleiden.

International meets local
De buitenlandse creatievelingen die in het kader van D.A.T.E afzakken naar Antwerpen komen uit heel Europa en zelfs uit Tokyo, New York en Tel Aviv. Ze zijn werkzaam in mode, kunst, muziek of lifestyle. Een van de genodigden is Nicole Franzen, fotografe uit New York met een erg populaire instagram-account waarop ze dagelijks haar indrukken deelt met haar volgers. Ook de Berlijnse Zsuzsanna Toth zal er bij zijn. Zij is de oprichter van de bekende site Freunde von Freunden waar je kan binnenkijken in de woningen van mensen met een interessant verhaal. Zsuzsanna is alvast enthousiast over haar bezoek aan Antwerpen: “We waren net gestart met een netwerk in Antwerpen en ik kijk er dus erg naar uit om tijdens D.A.T.E. mensen te ontmoeten en toekomstige samenwerkingen te bespreken!” Zo klinkt ook Robin Cox van Citinerary, een blog waar je leven en cultuur in vier steden kan ontdekken via lokale correspondenten: “Antwerpen lijkt me echt fijn om aan ons netwerk toe te voegen en ik kijk er dan ook echt naar uit om er een week te verblijven!” Een volledig overzicht van de genodigden staat op http://thisisantwerp.be/blog.  

Het programma
D.A.T.E belooft een goed gevulde week te worden waarin interessante workshops en atelierbezoeken afgewisseld worden met inspirerende ontmoetingen. De week gaat van start met een rondleiding op de fiets zodat de gasten op een leuke manier de stad leren kennen. Op creatief vlak wordt het erg uiteenlopend: van de zeer recente 3d printing technologie tot het ambachtelijk maken van schoenen en handtassen in het atelier van Collectif d’Anvers.
Op grafisch vlak daagt zowel JangoJim als Sven van CTRL COPY de buitenlandse gasten uit om hun indrukken van de stad te verwerken in een eigen ontwerp dat ook op het slotevenement prominent aanwezig zal zijn.

“We hopen natuurlijk dat uit deze ontmoetingen leuke samenwerkingen onstaan, ” legt Hanne Stoppie van This is Antwerp uit. “Maar onze ultieme wens is dat ze na hun terugkeer zo enthousiast zullen zijn over onze bestemming dat ze ambassadeurs worden voor onze stad. Dan is het project voor ons geslaagd.”

De D.A.T.E. week afsluiten doet This is Antwerp in de Red Fish Factory. Iedereen die aan dit project heeft meegewerkt, komt nog een laatste keer samen. Net zoals tijdens de hele D.A.T.E. week, is er ook als slot een goedgevuld programma in This is Antwerp stijl.

Antwerpen als jongerenbestemming
Zowel de buitenlandse als de Antwerpse creatievelingen zullen hun belevenissen de hele week online delen met de hashtag #thisisantwerp opdat het publiek kan volgen wat er tijdens D.A.T.E. gebeurt. “Zo laten we zien dat Antwerpen echt een perfecte jongerenbestemming is,” zegt Hanne Stoppie.

“Antwerpen is een metropool op mensenmaat. De stad is groot genoeg om elke dag opnieuw als bron van inspiratie te dienen, maar is ook klein genoeg zodat creatievelingen elkaar ontmoeten en er kruisbestuivingen onstaan die resulteren in trendzettende, innovatieve creaties, concepten en projecten.  Antwerpen is daardoor een bruisende stad vol nieuwe initiatieven met een uitgebreid nachtleven en evenementenaanbod. Daarbij komt nog de ideale ligging van de stad, pal tussen Amsterdam en Parijs, waardoor jongeren die Europa willen verkennen de stad makkelijk op hun ‘to visit’-lijstje kunnen zetten.”

Over This is Antwerp
In 2011 lanceerde Antwerpen Toerisme & Congres This is Antwerp, een campagne met als doel Antwerpen bij jonge reizigers op de kaart te zetten. Hierbij is de samenwerking met jonge, creatieve locals heel belangrijk. Ze delen nieuwe hotspots, hidden secrets, evenementen en tips & tricks via de verschillende kanalen van This is Antwerp: de website, het geprinte magazine en agenda, de blog, facebook, twitter en instagram. Daarnaast is er ook een mobiele app waarmee jonge bezoekers de juiste adresjes vinden, weg van de platgetreden paden. This is Antwerp kan tot dusver zeker spreken van een succesverhaal, met jaar na jaar stijgende cijfers.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is