Smaakmeesters: een nieuw meerdaags culinair evenement in de Antwerpse binnenstad

Op 1 augustus 2015, over deze onderwerpen: Horeca, Toerisme

Van zondag 4 tot en met vrijdag 16 oktober vindt ‘Smaakmeesters’ plaats, een nieuw culinair evenement in het centrum van Antwerpen. Dertien dagen lang worden Antwerpenaars en bezoekers uitgenodigd om te genieten van lekker eten en drinken.

Antwerpen telt heel wat horecazaken met een passie voor ambachtelijk werken en authentiek vakmanschap. Vandaag roepen 17 horecaondernemers uit de Antwerpse binnenstad hun collega’s uit de buurt op om mee deel te nemen aan een nieuw meerdaags culinair evenement in het najaar. Van zondag 4 oktober tot en met vrijdag 16 oktober kan iedereen tijdens ‘Smaakmeesters’ komen proeven van het vakmanschap van deze zaakvoerders. De deelnemers zijn zowel grote als kleine etablissementen, zowel starters als zaken die al jaren bestaan, maar ze hebben één ding gemeen: een passie voor ambachtelijk werken met kwaliteitsvolle, vaak lokale producten.

Op de weekdagen van het evenement kunnen bezoekers de Smaakmeestersgerechten en -dranken proeven in de deelnemende zaken. Tijdens het weekend trekken de horecaondernemers met proevertjes naar buiten en zal er in het hart van de stad heel wat te beleven zijn. Met ‘Smaakmeesters’ biedt de stad deze ondernemers een platform om hun culinaire verhalen te delen met (nieuwe) klanten.

Ronald Ferket van restaurant De Groote Witte Arend is een van de deelnemers: “Met een aantal ondernemers leveren wij al langer inspanningen om de horeca in de binnenstad ook buiten Antwerpen op de kaart te zetten, en stonden we mee aan de wieg van verschillende culinaire initiatieven. Ook dit nieuwe evenement juichen wij ten zeerste toe. Het is een uitgelezen kans om een ruim publiek zowel met de verscheidenheid als met de eigenheid van onze keuken te laten kennismaken.”

Schepen voor middenstand en toerisme Koen Kennis: “Antwerpen is een stad die gewaardeerd wordt omwille van haar vele charmes. Tot die charmes draagt natuurlijk ook het rijke bourgondische leven bij. De stad heeft een ongezien divers aanbod aan goede restaurants waar culinaire liefhebbers naartoe komen. Alleen al het historische hart telt maar liefst 250 horecazaken. Er worden in onze stad aan de lopende band nieuwe gastronomische concepten getest en culinaire trends gelanceerd. Met dit nieuwe culinaire evenement nodigen we samen met de horecaondernemers alle Antwerpenaars en bezoekers uit om te komen proeven van hun gerechten en hun vakmanschap. Voor deze eerste editie willen we het aantal deelnemende zaken wel beperkt houden, dus snel aanmelden is de boodschap.”

De horecazaken die momenteel al hun deelname hebben toegezegd, zijn: Backyard (Grote Markt), Brasserie Appelmans (Papenstraatje), Café ’t Schoon Verdiep (Grote Markt), Crème de la Crème (Oude Koornmarkt), De 7 Schaken (Grote Markt), De Bomma (Suikerrui), De Groote Witte Arend (Reyndersstraat),  De Peerdestal (Wijngaardstraat), Grand Café De Rooden Hoed (Oude Koornmarkt), Greenway (Groenplaats), Maritime (Suikerrui), Maurice & Dietrich (Grote Markt), Poule & Poulette (Sint-Jansvliet), Sjalot en Schanul (Oude Beurs), ‘t Parlement (Hoogstraat), Ultimatum (Grote Markt), Zuiderterras (Ernest Van Dijckkaai).

Horecaondernemers in de binnenstad die interesse hebben om deel te nemen, kunnen zich nog tot maandag 31 augustus aanmelden via www.ondernemeninantwerpen.be/smaakmeesters.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme

Hoe waardevol vond je dit artikel?