U bent hier
Automatische kentekenplaatherkenning verder uitgebreid
Antwerpen bouwt een stedelijk automatisch kentekenplaatherkenningsnetwerk (ANPR-netwerk) uit. Dit netwerk situeert zich in drie ringen op het stadsgrondgebied, met vijftig uitgeruste sites. De ANPR- camera's worden geïntegreerd in het bestaande cameranetwerk. Ze worden gebruikt om overtredingen op de lage-emissiezone te registreren en worden ook ingezet voor politionele doeleinden.
De eerste ring van het ANPR-netwerk ligt rond het Diamantkwartier. Deze ring werd in het voorjaar van 2015 gerealiseerd.
De tweede ring loopt op de grens met Zwijndrecht en Linkeroever en verder in een cirkel rond de stad Antwerpen ter hoogte van de Binnensingel (1). Ring 2 zal vermoedelijk in 2016 gerealiseerd worden.
De derde ring situeert zich op de rand van de stad Antwerpen aan de grens met buurtgemeenten. Vanaf 2017 zullen dankzij deze laatste ring ook de grote invalswegen naar de stad van het ANPR-systeem worden voorzien. Tussenliggend wordt er op cruciale plaatsen nog in detectiepunten voorzien om een goede aansturing van interventieploegen van politie mogelijk te maken.
Daarnaast voert het stadsbestuur in het najaar van 2016 een lage-emissiezone (LEZ) in. Schepen Nabilla Ait Daoud: “De lage-emissiezone omvat de kernstad, vanaf de Scheldekaaien tot en met de Singel en op Linkeroever. Het is één van de maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de leefbaarheid in de stad Antwerpen te verhogen. De naleving van de toegangsvoorwaarden zal gecontroleerd worden met camera’s met automatische nummerplaatherkenning. Dit systeem wordt gekoppeld aan de databank van de voertuigen. Als een auto niet aan de milieuvoorwaarden voldoet en de lage-emissiezone wil inrijden, genereert het systeem een hit en krijgt de bestuurder een boete.” Op elke mogelijke toegang tot de LEZ zal hiertoe een ANPR-camera worden geplaatst.
“De locaties die worden uitgerust met camera’s in het kader van de lage-emissiezone zijn bijzonder relevant voor politioneel gebruik,” zegt burgemeester Bart De Wever. “De lokale politie kan er meteen ook gebruik van maken om criminaliteit en overlast te voorkomen en bestrijden en om de verkeersveiligheid te verbeteren. ANPR-camera's maken het bijvoorbeeld mogelijk om zowel reactief als in real time dringend op te sporen, geseinde of gestolen voertuigen te herkennen en te onderscheppen of afwijkende gedragspatronen te detecteren. ANPR helpt ook bij het in kaart brengen van rondtrekkende daders of bij specifiek criminaliteitsonderzoek.”
Black- en whitelistcontroles zijn dan weer een mogelijke verkeerstoepassing. Het opsporen van voertuigen die niet verzekerd of geschouwd zijn, waarvan de verzekering of de verkeersbelasting niet betaald is, en bestuurders die rondrijden met ingetrokken rijbewijzen vallen onder de blacklistcontrole. Whitelistcontrole bestaat uit toegangscontrole op uitgezonderd plaatselijk verkeer en uitgezonderd laden en lossen. Bovendien kan de politie met de ANPR-camera’s ook trajectcontroles op welbepaalde strategische locaties uitvoeren, ongevallen met vluchtmisdrijf oplossen en aan verkeerskundige beeldvorming en verkeersanalyse doen.
De camerawetgeving verbiedt niet dat een en dezelfde ANPR-camera meerdere finaliteiten heeft. Ook de commissie voor de bescherming van de private levenssfeer erkent dat één camera meerdere doelen kan nastreven. Verschillende partners zullen in Antwerpen alvast hetzelfde systeem gebruiken. Al deze partijen hebben wel eigen doelstellingen en hanteren eigen listings. De informatie die in het systeem wordt ingebracht en die uit het systeem wordt gehaald, wordt via rechten en rollen van elkaar afgeschermd. Zowel de Lokale Politie als de LEZ krijgen een eigen backoffice, die fysiek van elkaar gescheiden is en die eigen softwareontwikkelingen heeft. Ook de afhandeling van de hits gebeurt op fysiek gescheiden plaatsen. Op geen enkele manier zal de dienst die belast is binnen de stad Antwerpen om de LEZ uit te rollen, toegang krijgen tot de lijsten en de hits van Lokale Politie Antwerpen.
De verdere uitbreiding van het huidige netwerk voor kentekenplaatherkenning gebeurt na goedkeuring door de gemeenteraad.
(1) Volgende locaties op Ring 2 worden uitgerust met ANPR-camera’s: Kattendijkbrug, Mexicobrug, Noorderlaan ( aan Ijzerlaan), Schijnpoortweg, Noordersingel (aan Hof ter Lo), Buurtspoorweglei (aan Jan De Laetstraat), Statielei - Karel Geertsstraat, Turnhoutsebaan, Kerkstraat, Binnensingel (aan Stenenbrug), Luitenant Lippenslaan, Noordersingel, Zurenborgbrug, Cogels Osylei, Borsbeekbrug, Posthofbrug, Posthoflei (kruispunt Statiestraat), Mechelsebrug, Grotesteenweg, Binnensingel (aan rechterkant rijbaan), Generaal Lemanstraat, Karel Oomsstraat, Jan Van Rijswijkclaan, Desguinlei, Montignystraat, Brederodestraat, Brusselstraat/Singel, Amerikalei, d'Herbouvillekaai/ Ledeganckkaai, Beatrijslaan, Blancefloerlaan, Charles De Costerlaan.
Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever; Nabilla Ait Daoud, schepen voor leefmilieu