Nieuwe campagne stad Antwerpen brengt buurtwinkels en hun ’speciallekes‘ voor het voetlicht

Op 13 mei 2016, over deze onderwerpen: Economie & Werk, Middenstand

‘Echte speciallekes vind je in je buurt’: dat is de slogan van de nieuwe campagne rond buurtwinkelen die de stad Antwerpen dit weekend bij het brede publiek lanceert. In de campagne staan ‘speciallekes’ centraal: producten die de buurthandelaar zelf naar voren schuift om het kwaliteitsvolle aanbod van zijn of haar zaak te tonen - en dat gaat veel ruimer dan voeding of drank. Verspreid over de negen districten van de stad nemen ondertussen ruim 250 buurthandelaars deel met ‘speciallekes’ die gaan van onder meer charcuterie en brood over bloemen en wijn tot sleutels en schoenen.

Vanaf vandaag staat het digitale luik van de nieuwe campagne rond buurtwinkelen voor bewoners online op www.speciallekes.be. Een gedetailleerde kaart van Antwerpen verzamelt alle deelnemende buurthandelaars en hun ‘speciallekes’, samen met een beschrijving van hun winkel en hun aanbod. Deze kaart wordt voortdurend aangevuld met nieuwe buurthandelaars die zich inschrijven met hun ‘specialleke(s)’. Bewoners kunnen hun steentje bijdragen en hun favoriete buurthandelaars door middel van selfies en likes online in de kijker zetten.

Raamstickers, broodzakken, affiches en televisiespotjes

Dit weekend wordt de nieuwe campagne rond buurtwinkelen voor het eerst zichtbaar in het straatbeeld en in de buurtwinkels: vanaf morgen kunnen deelnemende handelaars een raamsticker met hun ‘specialleke’ aan hun etalage bevestigen en ander promomateriaal in het kader van de campagne gebruiken. Op zondag 15 mei verpakken 150 bakkers verspreid over de districten van de stad hun eerste broden in een van de 10 000 Speciallekes-broodzakken. Vanaf maandag 16 mei verschijnen affiches in het straatbeeld en worden televisiespotjes op ATV uitgezonden.

Service en persoonlijk contact

Carine Van Beemen van IJssalon Pinguin op de Herentalsebaan in Deurne is van bij aanvang al enthousiast: “Het persoonlijke contact en de service die wij bieden, vind je alleen in buurtwinkels. Wij zijn blij dat de stad daar oog voor heeft, en ik weet uit ervaring dat ook klanten zo’n campagne heel leuk vinden. Onze specialiteit is ambachtelijk bereid ijs op basis van verse melk, naar een recept van mijn grootmoeder. Goesting in een echt ‘specialleke’? Neem deze zomer onze coupe van het huis met vijf bollen ijs en een berg vers fruit.”

Sterke lokale middenstand

Schepen voor middenstand en toerisme Koen Kennis: “Een sterke lokale middenstand versterkt het sociale weefsel van een buurt. Buurtwinkels zijn niet alleen om de hoek, maar vervullen ook een sociale rol. Daarom zetten we als stadsbestuur volop in op een bloeiende detailhandel. Ik doe een warme oproep aan iedereen om zoveel mogelijk speciallekes uit te testen in verschillende buurtwinkels. En: laat vooral weten welke speciallekes jouw favorieten zijn via www.speciallekes.be!”

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is