U bent hier
Samenwerken voor vlotte heraanleg Turnhoutsepoort
Begin 2017 verandert er heel wat aan de Turnhoutsepoort. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start met de heraanleg van de Noordersingel tussen de Turnhoutsebaan en de Stenenbrug. De Lijn laat tram 10 onder de grond duiken en de stad start intra-muros (gebied binnen de Singel) met de heraanleg van een stukje van de Turnhoutsebaan en de Statielei. Bovendien komt door de heraanleg nieuwe ruimte vrij langs de Singel zodat ook het landschap tussen de spoorweg en de Ring wordt heringericht met meer groen. Om de werken vlot te laten verlopen, gaan de betrokken partners op zoek naar één uitvoerder voor alle werken.
Samenwerken voor vlot verloop
De Turnhoutsepoort is het schakelpunt tussen Borgerhout, Deurne-Noord en het park Rivierenhof. Om alle werken vlot te laten verlopen en met zo min mogelijk hinder voor alle gebruikers, keurt de stad vandaag de samenwerkingsovereenkomst goed tussen alle betrokken partners (AWV, De Lijn, stad Antwerpen en Rio-link). Ook het gezamenlijke bestek voor de werken wordt mee goedgekeurd. Zo kan de zoektocht naar een geschikte uitvoerder van de werken van start gaan. De uitvoering is gepland voor begin 2017.
“Vlaanderen investeert fors in een transformatie van de mobiliteit in Antwerpen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Ik ben blij dat de stad slim inspeelt op de Vlaamse projecten. Met vereende krachten zorgen we ervoor dat de alternatieven voor de auto veel aantrekkelijker worden in Antwerpen. Fietsers, voetgangers en reizigers van het openbaar vervoer krijgen voortaan voorrang”.
Wijzigingen in de loop van 2017
De Singel, tussen de Turnhoutsebaan richting Deurne en de Stenenbrug, wordt heraangelegd zodat deze naadloos aansluit op de vernieuwde zuidelijke Singel en de noordelijke Singel, die volop aangelegd wordt. Ook de drie kruispunten en de bruggen op dit stuk Singel worden mee aangepakt. “Zo wordt de Singel in de toekomst veel compacter, overzichtelijker en veiliger voor alle gebruikers”, aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Aan beide zijden van de Singel komen dubbelrichting fietspaden. Het Singelfietspad aan de kant van de Ring gaat onder de oprit van de E34/E313 door.”
Tram 10 duikt vanop de brug Turnhoutsebaan onder de grond. Zo sluit hij in de toekomst aan op de Reuzenpijp richting stadscentrum. De Lijn start al komende maand met de eerste voorbereidende werken. Vanaf september 2017 wordt de nieuwe ondergrondse verbinding in gebruik genomen. De afbraak van de bovengrondse tramsporen start samen met de aanleg van de Singel.
Door de Singel compacter te maken en door het verdwijnen van de tramsporen komt er nieuwe ruimte vrij tussen het spoor en de Ring. Daarvoor is een landschapsontwerp uitgetekend volgens de richtlijnen van het beeldkwaliteitsplan Groene Singel. De buitenaanleg van het nieuwe woonproject op de zuidelijke kop van Hof ter Lo is mee opgenomen in het landschapsontwerp.
Een ander voordeel van de heraanleg is dat auto’s in de toekomst langs de Turnhoutsepoort de stad uit- én inrijden. Om de straten ten noorden van de Turnhoutsebaan binnen de Singel bereikbaar te houden voor lokaal verkeer, wordt het eerste deel van de Turnhoutsebaan en Statielei heraangelegd. De doorgang onder het spoor aan de Statielei wordt volledig aangelegd voor fietsers en voetgangers: een comfortabele verbinding tussen het Singelfietspad en de toekomstige nieuwe fietsroute naar de binnenstad.
Meer informatie
Een overzicht van alle projecten op en langs de noordelijke Singel is te vinden op www.antwerpen.be/singelnoord met een link naar de projectpagina van elk onderdeel. Daar zijn de definitieve plannen te raadplegen. Tegen eind 2016, wanneer er een uitvoerder voor de werken is gevonden, wordt deze info aangevuld met de fasering en de timing van de werken.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit