Fietsverbindingen van en naar de toekomstige fietsbrug Albertkanaal krijgen verder vorm

Op 24 maart 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De stad Antwerpen moedigt bezoekers, bewoners en pendelaars aan om tijdens de grote wegenwerken in en rond de stad op een andere manier naar de stad te komen, zoals met de fiets. De komende jaren wordt er fors geïnvesteerd in flankerende maatregelen en het wegwerken van de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes. Met de toekomstige fietsbrug over het Albertkanaal komt er een nieuwe schakel bij op grote fietsroutes van en naar de stad. De stad werkt, samen met haar partners, 3 ‘missing links’ voor en na de nieuwe brug weg. 

 

Met de fietsbrug over het Albertkanaal in het vooruitzicht, doet de stad Antwerpen investeringen om 3 missing links in het fietsroutenetwerk voor en na de brug weg te werken. Zo wordt de fiestostrade F14 vanuit Essen doorgetrokken langs de wijk Luchtbal tot aan het Albertkanaal. Via een rode loper* in het noorden van de stad, een aaneenschakeling van fietsstraten en fietsvoorzieningen, kan men dan weer doorfietsen naar de Gemeentestraat. Ten slotte wordt ook de fiestostrade F15 naar Turnhout langs het Albertkanaal doorgetrokken van aan de fietsbrug tot aan de Vossenschijnstraat. Deze 3 ingrepen verhogen het fietscomfort en de veiligheid van de gebruikers op deze routes.

 

Missing link 1: doortrekken fietsostrade F14 langs de wijk Luchtbal

De huidige fietsostrade F14 loopt nu tot aan de Oude Landen in Ekeren. Met de realisatie van de ‘missing link’ kunnen fietsers in de toekomst via een dubbelrichtingsfietspad doorfietsen tot aan het Albertkanaal.

 

Deel 1: verbinding tussen Oude Landen en de wijk Luchtbal

Aan het station Noorderdokken voert de stad momenteel enkele tijdelijke ingrepen uit om fietsers, gescheiden van het autoverkeer, veilig te laten doorfietsen vanuit de Oude Landen tot in de Argentiniëlaan in de wijk Luchtbal. In de verdere ontwikkeling van de site Havana, de site van de voormalige politieacademie, is de definitieve aanleg van een vrije fietsostrade op de site mee opgenomen.

 

Deel 2: fietsostrade langs de wijk Luchtbal tot aan de Groenendaallaan

Vandaag keurde het college het concept goed voor het doortrekken van de huidige fietsostrade F14 vanuit Essen naar de Groenendaallaan langs de wijk Luchtbal. Via de Klipperstraat wordt de fietsostrade verder doorgetrokken tot aan de Vaartkaai om zo een veilige en comfortabele verbinding te maken met de fietsbrug over het Albertkanaal en de fietsostrade F15 langs de Vaartkaai richting Schoten en Turnhout.

 

Met de realisatie van dit tweede deel tot aan de Groenendaallaan kunnen fietsers in de toekomst doorfietsen via een dubbelrichtingsfietspad van 4,5 m breed langsheen de Argentiniëlaan tot aan de Manchesterlaan. Daar wordt de fietsostrade doorgetrokken in de groenberm langs de spoorweg tot aan het treinstation Luchtbal. Vandaar loopt ze via de Columbiastraat door tot aan de Groenendaallaan. Aan de Groenendaallaan wordt de fiets- en voetgangersoversteek heraangelegd in functie van een vlotte en veilige doorgang van de fietsostrade via de Klipperstraat tot aan het Albertkanaal.

 

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel werkt aan het definitieve ontwerp en de bouwaanvraag. Zo kan de stad begin 2018 starten met de aanleg van het deel langs de wijk Luchtbal.

 

Deel 3: van Groenendaallaan tot aan het Albertkanaal

Het deel van de fietsostrade langs de Klipperstraat naar de Vaartkaai zit momenteel in planning, maar wordt waarschijnlijk aansluitend op de werken langs de wijk Luchtbal uitgevoerd.

 

Missing link 2: doortrekken fietsostrade F15 naar de haven

Het Jaagpad langs het Albertkanaal is de ruggengraat van de fietsostrade die de stad en de haven met de Kempen verbindt. In Schoten en Merksem zijn al heel wat ‘missing links’ weggewerkt, zoals de aanleg van een tijdelijk fietspad daar waar er geen jaagpad is.

 

Vandaag bekijkt de stad, samen met Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en Vlaanderen, hoe het jaagpad (en dus ook de fietsostrade) verder door kan lopen langs het Straatsburgdok tot aan de haven. Zo zal de fietsostrade kunnen doorlopen langs het dok om via de oude spoorwegbedding door te steken naar de Groenendaallaan en de Vossenschijnstraat. Van hier kunnen fietsers daarna veilig verder fietsen via de bestaande fietsroutes naar de haven. De bouwaanvraag voor deze plannen wordt binnenkort aangevraagd.

 

Op maandag 27 april worden de bedrijven aan Straatsburgdok Noordkaai tijdens een infovergadering op de hoogte gebracht over de werken die in deze buurt gepland worden.

 

Missing link 3: rode loper van op de fietsbrug naar het centrum van de stad

Via een aaneenschakeling van passende fietsvoorzieningen kan men in de toekomst vanuit de Samberstraat via Park Spoor Noord en de Lange Dijkstraat doorfietsen naar de Gemeentestraat. In elke straat op de vastgelegde route is bekeken welke fietsvoorziening er mogelijk is en of er bijkomende verkeersremmende maatregelen nodig zijn. Op het plan hierna staat de inrichting van elke straat op het traject aangegeven. De fietsstraat maakt hier een sterke intrede in de wijk. In andere straten komt er een fietssuggestiestrook of markering voor fietsers.

 

Voor deze reeks maatregelen is een definitief ontwerp klaar. Er kan dus gestart worden met de planning en uitvoering van alle onderdelen op deze fietsas. De bouwvergunning is momenteel in aanvraag.

 

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Door een geïntegreerde en gecoördineerde aanpak tussen de stad Antwerpen, Vlaanderen, de spoorwegen, de provincie en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel kunnen we bovenstaande missing links op korte termijn uitvoeren. Zo zorgen we voor meer veiligheid en een betere doorstroming op de belangrijke fietsroutes in en naar Antwerpen en kunnen we meer pendelaars verleiden om de fiets te nemen.”

Van plan naar uitvoering

Voor sommige van deze projecten is er al een definitief ontwerp, andere moeten nog verder uitgewerkt worden tot uitvoerbare dossiers. De belangrijkste projecten op deze grote fietsroutes worden hoe dan ook de komende 3 jaar gerealiseerd. Afhankelijk van het project wordt er nauw samengewerkt met de districten, de provincie Antwerpen, AWV en BAM.

* Een rode loper is in principe een aaneenschakeling van fietsstraten op een fietsroute. Daar waar geen fietsstraat mogelijk is, worden andere maatregelen zoals fietspaden of fietssuggestiestroken gebruikt. Bij de aanleg van een fietsstraat wordt er rode asfalt gebruikt.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is